Terug Hulp nodig
28 keer bekeken

Doelgericht onderwijs in het mbo

Formatief evalueren in elke les: praktische werkvormen, tips en aanwijzingen
Doelgericht onderwijs in het mbo

Elke student een stap verder helpen
In het mbo draait alles om het behalen van leerdoelen. Studenten moeten laten zien dat ze theorie en praktijk voldoende beheersen. Maar hoe werk je daar in iedere les naartoe? Hoe weet je hoe ver elke student is, op weg naar de einddoelen? Hoe kun je iedere student steeds een stap verder helpen? En hoe organiseer je dat?

Formatief evalueren
De eerste vraag gaat over de leerdoelen. Studenten moeten helder hebben wat ze gaan leren en waarom. Vervolgens zoek je uit: wat weet je, wat kun je, wat begrijp je? Met deze informatie kun je besluiten wat de volgende stap is in het leertraject, op weg naar de leerdoelen. Dat noemen we formatief evalueren. In de praktijk kan formatief evalueren nog best lastig zijn. Dat komt omdat we zo gewend zijn aan toetsen voor een cijfer.

Minder cijfers
Formatief evalueren richt zich op het leren zelf, niet op het beoordelen aan het eind van het leerproces. Dat is wennen. Toch werkt het: minder cijfers geven en tegelijkertijd studenten meer laten leren – door ze beter te volgen. 

Volg ons webinar met praktische werkvormen
Herken je dit of wil je meer weten over doelgericht onderwijs en formatief evalueren in het mbo? Stel dan live je vragen aan onze trainers die alles over dit onderwerp weten: Sergej Visser en Jesús de la Torre y Rivas. In hun interactieve webinar behandelen zij een klein stukje theorie, maar geven ze je vooral praktische werkvormen, lesideeën en tips voor in je les. Met als doel: actieve en productieve lessen, waarin álle studenten leren.

Tot ziens op 6 november om 14.00 uur!

Kun je niet op deze datum? Meld je dan toch aan: je ontvangt namelijk een link, zodat je het webinar kunt terugkijken op een moment dat het jou uitkomt.

woensdag

6

november 2019

Dit webinar heeft al plaatsgevonden, u dient ingelogd te zijn om het terug te kijken.