Filter webinarsSluit filter
Log in voor een compleet overzicht van alle webinars
37 keer bekeken

Breed ondernemerschap

Hoe zit het met jullie breed OndernemerschapsOnderwijs? ​

Hoe richt je onderwijs zo in dat dit daadwerkelijk ondernemendheid bij studenten uitlokt? Op deze vraag gaan Judith Gulikers en Thomas Lans in tijdens een webinar op 10 december.

Steeds meer opleidingen besteden aandacht aan het ontwikkelen van ondernemerschapsvaardigheden of een  ondernemende houding van studenten. Dit gaat verder dan studenten stimuleren een start-up, een eigen ...

Datum:
Duur: 1 uur
55 keer bekeken

Van praktijkvraag naar onderzoeksvraag; webinar over het proces van vraagarticulatie

Van praktijkvraag naar onderzoeksvraag; webinar over het proces van vraagarticulatie

Goede samenwerking tussen professionals uit de onderwijspraktijk en onderzoekers draagt bij aan verbetering van het onderwijs en aan de kwaliteit van innovatie. Hoe kun je die samenwerking goed vormgeven?

Door samen een praktijkvraagstuk te verkennen en gezamenlijk te besluiten of (nader) onderzoek nodig is, wordt de praktijkrelevantie van het onderzoek hoger. Ook wordt de kans dat de kennis uit onderzoek daadwerkelijk ...

Datum:
Duur: 1 uur
135 keer bekeken

Kritisch LEREN denken

Kritisch LEREN denken

Het ontwikkelen van kritisch denkvermogen is misschien wel belangrijker dan ooit. Hoe vind je als student antwoorden op levensvragen binnen een samenleving waarin steeds meer verschillende informatie en meningen beschikbaar zijn? En hoe maak je keuzes over je toekomst binnen een arbeidsmarkt die steeds sneller verandert? Hier ligt ook een belangrijke rol voor het beroepsonderwijs.

In ...

Datum:
Duur: 45 minuten
171 keer bekeken

Hybride onderwijs, hoe dan?!

Hybride onderwijs, hoe dan?!

Scholen kiezen steeds vaker voor onderwijs waar leren en werken samenkomen. Hybride onderwijs waar theorie, vaardigheden en werken in authentieke beroepssituaties verbonden zijn.

Hoe begeleid je studenten binnen deze vorm van onderwijs? Wat vraagt dit van docenten? Wat betekent dat voor de didactiek? En hoe kies en ontwerp je opdrachten die het leren van studenten binnen hybride onderwijs ondersteunen?  

Martijn van ...

Datum:
Duur: 45 minuten
Datum:
Duur: 1 uur
389 keer bekeken

NLQF – wat, waarom en hoe?

Het NLQF – een begrip dat steeds meer ingeburgerd raakt in de wereld van onderwijs en arbeidsmarkt. Een instrument ontwikkeld om arbeidsmobiliteit te bevorderen, zowel nationaal als internationaal. Hoe? Door het niveau van alle soorten kwalificaties inzichtelijk en vergelijkbaar te maken. Zo weet je wat het niveau van een kwalificatie is, kun je als opleider ...

Datum:
Duur: 45 minuten
64 keer bekeken

Hoe kun je als docent bijdragen aan toegankelijk en inclusief onderwijs?

Hoe kun je als docent bijdragen aan toegankelijk en inclusief onderwijs?

Docenten zijn cruciaal voor het studiesucces van hun studenten. Inspelen op diversiteit en het aanbieden van flexibel onderwijs is hierbij van belang. Studenten weten vaak goed wat hen helpt en er zijn al mooie voorbeelden van docenten die toegankelijk en inclusief onderwijs aanbieden. Hoe doe jij dat in je dagelijkse praktijk? Waar loop je tegenaan? ...

Datum:
Duur: 45 minuten
126 keer bekeken

Werkplekleren in het beroepsonderwijs

In het webinar op 3 oktober gaan onderzoekers van de HAN in op werkplekleren in het beroepsonderwijs.
Binnen mbo-opleidingen beslaat werkplekleren zo’n 40 tot 60% van het curriculum. De onderzoekers presenteren recente onderzoeksresultaten, waaronder ontwerpregels om te voldoen aan de drie doelen van werkplekleren: de acquisitie van de benodigde kennis en kunde, het participeren in de ...

Datum:
Duur: 1 uur
152 keer bekeken

Loopbaanoriëntatie en –begeleiding (LOB): Voorbij de onderwijshype

Loopbaanoriëntatie en –begeleiding (LOB): Voorbij de onderwijshype

In het beroepsonderwijs komt steeds meer aandacht voor LOB: Loopbaanoriëntatie en –begeleiding. In het webinar bespreken onderzoekers Sanne Elfering (KBA Nijmegen) en dr. Pieter Baay (ecbo) hoe LOB een plek heeft verworven in beleid, onderzoek en praktijk. Vragen die aan bod komen, zijn onder andere: waar komt de aandacht voor LOB vandaan? Hoe wordt LOB ...

Datum:
Duur: 1 uur
108 keer bekeken

Flexibel onderwijs: van one-size-fits-all tot maatpak

Flexibel onderwijs: van one-size-fits-all tot maatpak

Onderwijsinstellingen kunnen er niet omheen: het onderwijs moet flexibeler. Linksom of rechtsom, studenten willen meer op maat bediend worden. Want geen student is hetzelfde. Denk aan sociaal-culturele verschillen, andere leerstrategieën, werkplekervaring of eerder gevolgd onderwijs. Daar willen we meer recht aan doen. We gaan over naar leertrajecten op maat. Natuurlijk is dit geen 'overnight' operatie ...

Datum:
Duur: 45 minuten