Terug Hulp nodig
102 keer bekeken

Creativiteit is eigenlijk heel simpel - Harry van der Schans

Freelunch Summer School: Persoonlijke ontwikkeling
Creativiteit is eigenlijk heel simpel - Harry van der Schans

Creativiteit – de motor van innovatie – is eigenlijk heel simpel. Het is het bedenken van nieuwe ideeën door het verbinden van het DNA van het ene idee met het DNA van een ander idee. 

In zijn TED talk in 2010 noemde de wetenschapsauteur Matt Ridley dit ideeënsex. En in een tijd waarin verandering nog zo’n beetje de enige constante is, moet je eerder denken aan een permanente orgie van ideeën. Je hebt namelijk niet veel, maar heel veel nieuwe ideeën nodig.  

In 2012 publiceerde Adobe een studie over creativiteit en innovatie in ondernemingen. 80% van de ondervraagden gaf aan dat creativiteit de belangrijkste factor is bij economische groei. Maar de meest opvallende uitkomst was misschien wel, dat een grote minderheid – maar één op de vier – vond dat ze hun creatieve mogelijkheden optimaal benutten. Dat is letterlijk doodzonde. Want zonder creativiteit ben je niet in staat de uitdagingen voor de toekomst aan te gaan en is een organisatie ten dode opgeschreven. En dat terwijl iedereen het iDNA, het innovatie-DNA, in zich heeft. Je moet het alleen wel ontwikkelen, want duurzaam innoveren kun je leren!  

Korte bio auteur Harry van der Schans:

Harry van der Schans is creativiteitsexpert en werkt bij het De Bono Expertisecentrum, het centrum voor innovatie en creativiteit van het Koning Willem I College / School voor de Toekomst in Den Bosch. Na jarenlang directeur te zijn geweest  van diverse onderwijsafdelingen, heeft hij zich nu volledig toegelegd op kritisch en creatief denken. Harry is de Bono Master Trainer, en sinds 2004 heeft hij duizenden mensen getraind en gefaciliteerd in het onderwijs, en in het bedrijfsleven, zowel in Nederland als in het buitenland.

Daarnaast is hij schrijver van het boek iDNA.



Dit webinar word je aangeboden door Uitgeverij Thema, de uitgever voor professionals en hun persoonlijke ontwikkeling. Naast onze eigen boeken, spellen en waaiers verkopen wij op www.thema.nl ook producten van andere uitgeverijen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. Uitgeverij Thema is onderdeel van de Schouten& Nelissen Groep.

dinsdag

25

augustus 2015

Dit webinar heeft al plaatsgevonden, u dient ingelogd te zijn om het terug te kijken.