Terug Hulp nodig
92 keer bekeken

Hoe ga je als verzekeraar verstandig om met data en AI?

In 2023 is een ‘slim’ chatprogramma ineens wereldberoemd en razend populair geworden. Nu zelfs scholieren AI kunnen inzetten voor hun werkstukken, versnelt ook de discussie over de do’s en don’ts van het gebruik van AI die al enkele jaren aan de gang was.

Organisaties, waaronder verzekeraars, zetten in toenemende mate big data, algoritmes en artificiële intelligentie in voor geautomatiseerde en data gedreven beslissingen. Echter, AI en data zijn niet neutraal of waardenvrij en roepen vragen op binnen organisaties en de maatschappij. Wat wordt door klanten en de maatschappij bijvoorbeeld als rechtvaardig en aanvaardbaar gezien, en wat niet? En hoe handhaaf je als verzekeraar bijvoorbeeld het solidariteitsprincipe, terwijl data het mogelijk maakt risico’s steeds meer individueel te bepalen? Wetgeving probeert deze razendsnelle ontwikkelingen bij te benen, maar een eigen afweging is nog steeds noodzakelijk tussen wat kan, wat mag en wat ook past bij waar de organisatie voor staat.

Deze webcast wordt gehost door Anouk Zevenbergen, Director KPMG. Zij gaat samen met Jos Schaffers, Beleidsadviseur bij Verbond van Verzekeraars, Frank van Praat, Director KPMG en Dr. Alexander Boer, Senior Manager KPMG, dieper in op het groeiende belang van Data Ethiek en AI Governance. Dat doen we aan de hand van een praktische casus van een verzekeraar uit Scandinavië en een aantal dilemma’s die op dit moment spelen in de markt, ofwel: hoe haal je het meeste uit je data, op een manier die mag, kan en past?

Deze webcast vindt digitaal plaats op donderdag 9 maart tussen 12.00 en 13.00 uur.

 

donderdag

9

maart 2023

Dit webinar heeft al plaatsgevonden, u dient ingelogd te zijn om het terug te kijken.