OnlineSeminar webinar tip 3

Vanuit onze kennis en ervaringen kunnen we u helpen uw webinars nóg beter te maken. In verschillende branches, met uiteenlopende klanten worden er dagelijks bij ons in de studio’s veel soorten webinars georganiseerd. Wat is er nodig om uit uw webinar te halen wat er in zit? Wat zijn de succesfactoren en welke valkuilen moet u echt zien te vermijden? U leert het hier, van ons expert team.

Webinar tip van Floris
Deze week een tip van Floris, onze accountmanager voor de financiële branche over wat de beste dag en tijdstip is om een webinar te geven. U weet dat een online seminar het juiste middel is om uw doelgroep te bereiken, maar welk moment is het meest geschikt?
Het kiezen van het juiste moment, de juiste dag en het juiste tijdstip is van veel factoren afhankelijk. Ondanks dat het webinar kan worden teruggekeken, wilt u natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen het online seminar live volgen. Vakantieperioden en de weken met feestdagen kunt u beter mijden voor het uitzenden van een webinar. Het juiste moment is ook afhankelijk van uw doelgroep.

B2B
Voor de zakelijke markt zijn de dagen dinsdag en donderdag vaak het meest gunstig voor een live webinar. Parttime medewerkers zijn dan vaak aan het werk. Bovendien zijn er op deze dagen over het algemeen minder vergaderingen, dus dat betekent meer deelnemers voor uw live online presentatie. Het juiste tijdstip is rond 10:00 uur of 17:00 uur. Aan het begin of einde van de werkdag hebben werknemers vaak de meeste tijd en het breekt de dag niet op. De lunchpauze kan ook een mooi moment zijn om werknemers een webinar te laten volgen.

B2C
Voor de consument geldt ook dat dinsdag en donderdag de beste dagen zijn voor een live webinar, maar dan in de avonduren. Rond 20:00 uur hebben de meeste mensen gegeten en kunnen dan rustig uw online presentatie of workshop volgen. Of organiseer het webinar op werkdagen rond het middaguur zodat de consument zijn lunchpauze en het live webinar kan combineren.

Serie webinars
Indien u kiest voor het uitzenden van een serie webinars, dan is het raadzaam elke keer hetzelfde moment te kiezen. Indien u elke week, maand of kwartaal een online seminar op een vast moment uitzendt, zult u ook zien dat het deelnemersaantal steeds hoger ligt. Webinars worden dan een vast onderdeel van de marketing en/of communicatie.

Breaking news webinar
Webinars worden ook vaak gebruikt als middel voor ad hoc communicatie. Zo zijn er financiële partijen die ‘Breaking news’ webinars uitzenden over onverwachte ontwikkelingen op de financiële markten. De consument wil op zo’n moment graag houvast over bijvoorbeeld het beleggingsbeleid van de bank. Een bank toont zo haar autoriteit en de consument krijgt er inzicht en vertrouwen voor terug.

Mocht u willen weten hoe uw bedrijf een webinar effectief kan inzetten? Neem gerust contact op met Floris of een van zijn collega’s via 020-8457405

Nog meer tips
Tip 1: het werven van deelnemers voor uw webinar
Tip 2: de doelstelling van een succesvol webinar