Webinar op locatie

­­Bij seminars en evenementen zijn steeds vaker camera’s aanwezig. Deze beelden worden meestal achteraf verspreid nadat het evenement is afgelopen. Vervolgens wordt er een compilatie gemaakt en deelnemers geïnterviewd. Deze video kan dan worden getoond op de website en achteraf worden gestuurd naar de genodigden. Daarnaast kan het filmpje gebruikt worden als referentie voor het evenement het jaar daarna.

Evenement live via internet uitzenden
Veel interessanter is het als bedrijven het evenement ook live op het internet willen aanbieden. Het gaat hier doorgaans om inhoudelijk sterke presentaties tijdens het evenement. Deze beelden worden vervolgens direct, en dus live, uitgezonden in een webinar. OnlineSeminar faciliteert dit en zorgt dat met de juiste hardware, software en begeleiding het webinar succesvol wordt uitgezonden. Tijdens een live webinar is er tevens interactie mogelijk tussen de kijkers en de presentatoren van het evenement, bijvoorbeeld via chatvragen die live kunnen worden behandeld.

Wanneer kiezen bedrijven voor een webinar op locatie als ondersteuning van een evenement?

  1. Indien bedrijven het evenement voor een groter publiek beschikbaar willen maken. Vaak is er op een evenementenlocatie niet voldoende ruimte beschikbaar voor alle geïnteresseerden.
  2. Met een webinar kan een andere doelgroep worden aangesproken. Sommige mensen kunnen fysiek niet bij het evenement zijn. Ze wonen ver weg, zijn moeilijk ter been of hebben te weinig tijd in hun drukke agenda om naar de evenementenlocatie te komen.
  3. Om kosten te besparen. De organisatie van een evenement, de huur van ruimte, personeel en catering kosten vaak veel tijd en ook veel geld.
  4. Een andere meerwaarde is dat het webinar een halfuur na het einde van de live uitzending kan worden teruggekeken (on demand). Ook dan is het webinar nog steeds interactief (call to action buttons en poll vragen blijven klikbaar en een enquête kan ook nog worden afgenomen).
  5. Door de interactie wordt veel commercieel interessante data vergaard van de deelnemers. Een online deelnemer is vaak eerlijker en eerder geneigd tot interactie dan wanneer de deelnemer fysiek aanwezig is op een evenement. Deze data verwerken wij in rapportages die vrijwel direct na het webinar beschikbaar zijn.

Voorbeeld succesvol webinar op locatie
Een voorbeeld van een succesvol webinar op locatie is het evenement “de Hollandse Aandelenavond” van BNP Paribas vanuit het Bimhuis in Amsterdam. Zes bekende beursexperts gaven deze avond tekst en uitleg bij hun favoriete aandelen van Nederlandse bodem. Er was voor maximaal 200 gasten fysiek plaats. Gezien de grote belangstelling hebben nog eens 900 deelnemers het evenement live via het webinar kunnen volgen. Dit kon gewoon vanuit een internet browser vanaf computer, tablet of mobiele telefoon.

Het webinar werd kort na de live uitzending on demand ter beschikking gesteld door BNP Paribas. In een periode van slechts 10 dagen werd het evenement door nog eens 500 geïnteresseerden teruggekeken.

Uw evenement live en interactief uitzenden? Organiseer een webinar op locatie, bereik een groter publiek en verzamel waardevolle data over deelnemers.

Neem contact op met de account managers van OnlineSeminar. Zij vertellen u graag welke mogelijkheden ons platform biedt.