Webinar Consumentenbond: Hoe u zich wapent tegen phishing

De digitalisering brengt veel voordelen met zich mee. Veel werk wordt ons uit handen genomen en we besparen kostbare tijd. Helaas hebben ook oplichters hun werkveld inmiddels verlegd van de offline naar de online wereld.

Zij gaan steeds geraffineerder te werk en de schade loopt in de miljoenen. Alleen al in Nederland gaat het om tienduizenden slachtoffers. De schade per slachtoffer varieert van 100 tot wel 2500 euro.

Om burgers te wapenen tegen deze moderne vorm van criminaliteit, organiseerde de Consumentenbond onlangs een webinar over phishing. Dit is een veel voorkomende vorm van oplichting op het internet, waarbij een schijnbaar betrouwbare instantie, zoals een bank, valse e-mails verstuurt met als doel de ontvanger geld afhandig te maken.
Omdat de ‘traditionele’ phishing-mail steeds vaker werd herkend, stapten oplichters over op de zogenaamde ransom mail, een mail met een kwaadaardige bijlage die alle bestanden van de ontvanger blokkeert. Voor deblokkering wordt vervolgens een dwangsom geëist.

Hoe werkt phishing, hoe herkent u het, en wat kunt u ertegen doen? Aan het eind van het webinar heeft u antwoorden op al deze vragen. Tijdens het phishing webinar doet u mee aan een interessante kennisquiz, waarin de consumentenbond test of u echte mails kunt onderscheiden van valse mails.

Bekijk het webinar.

Tips om phishing te signaleren:

  1. Kijk op fraudehelpdesk.nl of neem contact op met de afzender van het bericht.
  2. Controleer de link! Let op domeinnaam, punten en schuine strepen.
  3. Let op verdachte bijlagen; open ze niet.
  4. Controleer het emailadres van de afzender.
  5. Wees extra alert bij berichten die een gevoel van urgentie creëren, zoals bankzaken, incasso’s, vorderingen, boetes, facturen, gemiste pakketleveringen, printerscans en autoschademeldingen.
  6. Een onpersoonlijke aanhef is verdacht, een persoonlijke aanhef is geen garantie.
  7. Taal- of typfouten kan een aanwijzing zijn.
  8. Bij betalingen: controleer of het rekeningnummer en de afzender corresponderen.