Er zijn altijd deelnemers die niet aanwezig kunnen zijn bij een webinar. Dat is al genoeg reden om een on-demand webinar in te zetten. Maar wist je dat je met de on-demand webinar-versie van de presentatie blijvend data kunt verzamelen?
On-demand webinar: de live ervaring
Live. Dat is toch wel een sleutelwoord voor webinars. Een webinar is een live online uitzending van een presentatie, cursus of workshop voor de doelgroep. Je nodigt contacten, leerlingen, klanten of leden van de organisatie uit om naar uw online presentatie te kijken. Deelnemers maken gebruik van een laptop, computer, tablet of mobiele telefoon en kunnen deelnemen aan de presentatie door te reageren op vragen en/of stellingen.
Maar wat als een deelnemer zich aanmeldt en niet op het moment van de live uitzending kan meekijken? En wat als het webinar zo interessant is dat jij of je kijkers het nog verder willen verspreiden?
De on-demand webinar versie als oplossing
Het is daarom verstandig om na afloop een on demand- of terugkijkversie van het live webinar aan te bieden. De opname van de live uitzending is daardoor terug te kijken wanneer het de deelnemer uitkomt. Het voordeel van de terugkijkversie is dat er nog steeds veel interactie mogelijk is. Zo kunnen deelnemers de poll-vragen die de presentator live heeft gesteld nog steeds beantwoorden. Ook kunnen ze de enquête en een kennistoets invullen én op de Call-to-Actionknoppen klikken.
Live of niet live: weinig verschil
Doordat de kijkers nog heel veel acties kunnen nemen, blijft de on-demand versie van de presentatie erg waardevol. Er worden nog steeds data verzameld en deelnemers worden nog steeds opgeleid of geïnformeerd. Ze kunnen zelfs nog getoetst worden. Op die manier is het enige echte verschil tussen live en niet live dat kijkers niet direct antwoord krijgen op hun vragen. Ook kunnen hun vragen niet worden beantwoord in de uitzending. Maar voor de rest komt de on demand-versie erg dicht bij de ervaring van het live webinar.