Was je ermee bekend dat je de enquête ook op maat kunt maken? Het is een heel handige optie. Onze klanten die dit inzetten, halen er extra waardevolle data uit – zoals nog meer goede leads en verrijkte klantprofielen.
Wat houdt de webinar enquête in?
Wanneer je via ons platform een webinar organiseert, zien deelnemers standaard na afloop een pop-up verschijnen met daarin een enquête. De enquête is dus volledig geïntegreerd in het webinar. Zij bevat tien vragen, zoals ‘Wat vond u van de sprekers?’ en ‘Wat zie je graag terug als volgend onderwerp?’ De enquête kost deelnemers ongeveer vijf minuten van hun tijd.
Met de standaardenquête helpen we om waardevolle data te genereren voor je bedrijf. We zetten haar expres in direct na het webinar: dat geeft de hoogste kans dat iemand daadwerkelijk meedoet. Een deelnemer hoeft niet nog eens naar een andere pagina. Ook sturen we de enquête niet via de mail: dat kost extra moeite voor deelnemers. Al zou dit wel kunnen, als je bedrijf dat wilt.
Hierom wil je enquêtes personaliseren
De standaardenquête geeft dus een uitstekende basis. Maar op het moment dat je vragen op maat toevoegt, haal je nog meer uit de enquête. Bepaalde onderwerpen kun je dan extra aandacht geven. Stel, je bent bijvoorbeeld een bank en je hebt net een webinar voor consumenten gegeven over hypotheken. Een hele waardevolle vraag is dan: ‘Overweegt u om op dit moment een huis te kopen?’ Of je werkt voor een opleidingsinstituut en je vraagt na het webinar aan deelnemers: ‘Overweeg je om nog meer opleidingen te volgen?’ Dit zijn vragen die niet in de standaardenquête zitten, maar wél veel waardevolle informatie opleveren.
In sommige gevallen kun je de enquête zelfs verplicht stellen, bijvoorbeeld als deelnemers PE-punten kunnen vergaren. De enquête op maat zorgt op deze manier voor net die informatie waarmee je klanten een nog waardevoller, gepersonaliseerd aanbod kunt doen.
“Het belang van een goede enquête is om te bezien of de insteek en het resultaat van het webinar overeen komen met de verwachtingen van de kijkers en krijg je inzicht in het behalen van de vooraf gestelde doelen. Daarnaast gebruiken we de enquete vragen ook vaak om extra informatie te ontvangen zoals, welke onderwerpen zijn er nog meer interessant, of toetsen we nieuwe manieren van werken via de vragen, zoals bijvoorbeeld het uitzendtijdstip. Tijdens het webinar ben je direct interactief met jouw publiek dat interessant is voor het bedrijf. Het zou in ieder geval een gemiste kans zijn zonder de juiste vragen!”
Susanne Krajnc (Eisma Media Groep)