Webinar overzicht Hulp nodig
De 10 beste aandelen voor 2019 Leer in één uur wat de beste aandelen, sectoren en thema's worden volgend jaar. Onder dit motto analyseren Sander van Baren (ING Sprinters) en Bob Homan (ING Investment M...

Transcript van het webinar

RTL Z Beurs Inside wordt mede mogelijk gemaakt door ING Sprinters.

Roland Koopman: Een hele goede avond, welkom bij RTL Z Beurs Inside, jouw ogen en oren op de beurs. Straks praten we hier met de oprichter van Thuisbezorgd, Jitse Groen en we krijgen natuurlijk de gouden tips van de aandelen mannen hier in de studio. Zo meteen mogen ze ieder een pitch houden van een minuut waar de rest dan nieuws.

Roland Koopman: Je kunt meedoen aan dit programma, door in te loggen via rtlz.nl/ beursinside. Alleen dan kun je vragen stellen. U kunt natuurlijk ook gewoon meekijken via onze Facebookpagina, maar dan kun je dus niet meedoen.

Roland Koopman: Goed, vandaag aangeschoven, je zag ze net al, Corné van Zeijl van ACTIAM in het midden, Albert Jellema van ProBeleggen hiernaast mij en Bob Homan van ING helemaal op rechts, voor jullie links.

Roland Koopman/
Corné van Zeijl: Corné, kaasfondue of rijsttafel. Waar gaat dit over? Jij bent toch een man van crypto's, van jij denkt toch altijd door. Swiss Re wil jouw moederbedrijf overnemen. Oh?

Roland Koopman: Las ik.

Corné van Zeijl: Er wordt zoveel gezegd over ons, we gaan het wel zien en ik geef er geen antwoord op.

Roland Koopman: Iets anders dan. Nederlanders schijnen enorm te prutsen als het gaat om preppen. We kunnen het gewoon niet. Welke tips heb jij voor de Nederlander?

Corné van Zeijl: Ik krijg ze wel te pakken vanavond.

Corné van Zeijl/Roland Koopman: Op een gegeven moment bracht jij het naar boven toe en kreeg ik allerlei vragen naar me toe, dit is hoe het noorden er blijkbaar naar kijken. Dit is het standaard noodpakket voor als de wereld in brand staat en je moet naar de kelder of naar de zolder om te overleven.

Corné van Zeijl/Roland Koopman: Er zal wel best wel een dag komen en in Amsterdam schijnt dat vaak te gebeuren, dat de elektriciteit uitvalt. Dan is het best wel prettig, dat als de supermarkt niet meer open gaat, dat je in ieder geval eten hebt of drinken. Dit heb jij op zolder? Nee, ik heb een paar flessen water een paar blikjes en een paar kaarsen voor als het licht uitgaat.

Corné van Zeijl/Roland Koopman: Ooh, je hebt alles. Nee, natuurlijk niet!

Corné van Zeijl: Het is een kwestie van... En daarom kom ik er iedere keer op; rendement en risico. Het kost niks en je sluit risico uit. Dat moet je altijd doen. Net zoals met beleggen.

Roland Koopman: De afgelopen week in vogelvlucht, want er waren echt heel veel cijfers. Ik wil niet uitputtend zijn maar ik wil er wel een paar uitpakken.

Roland Koopman: Unilever jongens? Goed of slecht? Er is meer verkocht, maar er waren wat valuta problemen.

Roland Koopman: De koers van het aandeel ging ook niet heel erg lekker.

Albert Jellema: Ik denk dat bij meerdere bedrijven de organische omzetgroei zoals ze dat noemen, dat die toch een klein beetje tegenvalt.

Albert Jellema: En dat wijten ze dan voornamelijk aan vreemde valuta. Unilever heeft natuurlijk ook een groter aandeel in de opkomende markten. Nou daar loopt het toch iets minder. Dus je ziet wel in de cijfers,

Albert Jellema/Roland Koopman/ Corné van Zeijl: dan dat je dat eerst zou hebben verwacht. Corné, maar dit is toch een defensief aandeel? Ja inderdaad, maar als je veel emerging markets hebt, dan heb je dus een probleem als al die landen, Turkije, Argentinië en vooral Brazilië viel erg tegen en China heeft het ook wat moeilijker.

Corné van Zeijl: Als je daar heel veel van je omzet vandaan haalt heb je het ook wat moeilijker. 60%

Corné van Zeijl/Albert Jellema/Roland Koopman: opkomende markten. Naar omstandigheden vind ik dat ze het nog vrij aardig hebben gedaan. Maar wat moet je nu met Unilever? Nu instappen? Nu uitstappen? Blijven zitten wachten tot het overwaait? Ik vind het redelijk stevig geprijsd.

Corné van Zeijl/Bob Homan: Daar kan ik me helemaal in vinden, stevig misschien iets te stevig geprijsd. Ik vind het ook stevig geprijsd, maar ik zou mij door die emerging markets niet laten ontmoedigen.

Bob Homan/Albert Jellema: Want die valuta fluctueren, nou is de laatste beweging, d
afgelopen twee weken komen die wel weer wat terug. Dat hoort erbij en dan valt het de ene keer wat mee en de andere keer weer tegen. Daar moet je doorheen kijken, het gaat om die omzetgroei, en dat het een keer in de valuta wat wat minder zit, ach, daar doen ze niks aan en dat moet je... Het momentum is ook een klein beetje weg vind ik.

Albert Jellema: Het lijkt nog heel mooi, met 4% organische omzetgroei, maar je ziet dat het wel wat terugkomt en je ziet,

Albert Jellema/Roland Koopman: dat het wel wat meer naar de onderkant van de verwachte bandbreedte zakt, dan dat het in het midden of aan de bovenkant zit. En misschien als je dat een paar kwartalen ziet, dat mensen er toch wat minder voor willen geweest?

Albert Jellema: Het is niet de beste belegging geweest, maar de cijfers waren fantastisch en ik heb het al verteld Corné.

Albert Jellema/Roland Koopman: Wacht maar op 8 november, want dan is het de Capital Markets Day en dan komen de doelstellingen 2025. En jij weet dat het goed gaat worden? Ik denk dat het goed gaat worden, ik weet niks, maar ik denk het wel. De chipsector, dat knalt alle kanten op. Het ene moment dan gelooft niemand meer in de chipsector. Een week later, we hebben het hier al eerder over gehad geloof ik, dan vertelt Intel dat ze

Roland Koopman: de productie gaan uitbreiden en daar knallen BECI en ASML omhoog
Corné van Zeijl: Ja, blijkbaar, beleggen is altijd moeilijk.

Corné van Zeijl/Roland Koopman: Maar wat je nu ziet, is als gevolg van de wereldwijde terugvallende economische verwachtingen die we zien, dat semiconductors als eersten, het is een cyclische sector. Is dat wat je nu ziet in het koersverloop van ASML? Als je naar de stocks kijkt in de Philadelphia semiconductor index, zie je heel duidelijk beneden.

Corné van Zeijl: Op lange termijn zie je die twee heel erg uit elkaar gaan. Als je naar de korte termijn bewegingen kijkt dan kan je die één op één over elkaar leggen. Koppel dat even aan een aandeel als Randstad.

Roland Koopman: We zien uitzenders het ook moeilijk hebben in de markt, ook vroegcyclisch. Zijn dit aankondigingen van een kenterende conjunctuur?

Corné van Zeijl: Ja, ik gebruik Randstad zeker als macro-economisch indicator, samen met
Manpower en Adecco, en je ziet dat die aandelen terugvallen en dat is volgens mij puur het gevolg van de terugvallende wereldwijde verwachtingen. Het gaat gewoon wat

minder met de wereldwijde economische groei. Waar ik het hier best wel mee oneens ben, is dat je in de semiconductor wel te maken hebt met echte groeitrends, onderliggende groeitrends.

Albert Jellema: Het aantal chipverbruik, het aantal dataverbruik, gaat gewoon in de komende twee jaar weer verdubbelen. Dus als je ziet hoeveel dataverbruik gaat toenemen, dat betekent dat er een onderliggende groei is in die sector. Wat je niet hebt in een uitzendsector, dus ik vind dat het qua cycliciteit wel heel andere soorten bedrijven zijn. De chipcyclus loopt toch niet gelijk met de conjunctuurcyclus. Nee absoluut niet.

Bob Homan: Wat je nu volgens mij in die chip-sector ziet is, je hebt mensen inderdaad die voorspellen het einde van de chip-cyclus en mensen die denken, nee want het is nu structureel. Ik moet zeggen, ik zit zelf meer aan die laatste kant, dat het nu moment.

Bob Homan: En dat zie je aan ASML, komt flink af maar dan komen de cijfers naar buiten, en wat was het? Nou, fors hoger.

Roland Koopman/Corné van Zeijl: Dat zijn twee visies die niet verenigbaar zijn en het is dus of het één, of het ander, op basis waarvan... Wat ik net ook al zei, als je naar de stocks index kijk en naar ASML, op lange termijn zit daar gewoon een heel groot verschil tussen. Op de lange termijn kan je best een hele mooie groei hebben, maar die korte termijn bewegingen, ja die hangen af van dat het slechter in de wereld gaat en dus is er minder vraag

Bob Homan: naar chips. Het is en blijft een cyclische sector. En dat zijn allemaal nog verwachtingen, want dat die wereldeconomie

Bob Homan: iets minder gaat dat is een verwachting. Op dit moment draait het allemaal heel erg goed. Nou dat is geen verwachting, dat is een zekerheid, alleen de timing is een beetje...

Roland Koopman: Ik heb er nog een voor je, we gaan allemaal dood.
Bob Homan/Roland Koopman/Corné van Zeijl: Zitten we nu precies op het hoogtepunt? Nou ja, ik denk wel dat we redelijk op het hoogtepunt zitten, maar ik denk dat het ook nog best wel een tijdje door kan gaan. Terwijl nu iedereen denkt, die cyclus is over omdat die beurs het ietsje slechter doet. AkzoNobel 200 miljoen bezuinigen en de beurs vierde feest. Lekker? Zo werkt het inderdaad, maar wat je ziet is bij PPG praten ze over heel sterk gestegen importprijzen,

Corné van Zeijl: vervoerskosten die hard omhoog gegaan zijn, vooral bij PPG.

Corné van Zeijl: En dus operationeel is dit gewoon een stuk moeilijker dan ze eerder hadden verwacht, maar ze bezuinigen genoeg en blijkbaar is de potentie voldoende. Ok, Tomtom, daar gaan we het later over hebben geloof ik. Verlies Volvo, maar de verwachtingen blijven hooggespannen?

Albert Jellema: Nou er is veel veranderd bij TomTom,

Albert Jellema: er zijn natuurlijk wat negatieve berichten gekomen.

Roland Koopman: Daar hebben we het straks even lekker over en we gaan straks de diepte in met TomTom. Verder kunnen we naar Flow Traders kijken, Sligro, Philips vandaag, nou take your pick.

Roland Koopman: Moeten we nog een fonds pakken wat jullie betreft? Nou Philips ging heel hard naar beneden

Bob Homan: terwijl de cijfers een beetje aan de onderkant zaten misschien met met omzet, maar ik zag al diverse analisten die dan, toch op basis van deze cijfers zeggen, ach zo slecht is het niet. Ik zag er zelfs een paar die hun koersdoel hierop verhoogden, dus ik heb zoiets, dat zie je vaker bij Philips, als de cijfers uitkomen klapt die naar beneden en een paar dagen later is dat weer helemaal weg.

Albert Jellema: Dus misschien een aardig moment. Ze hebben ook gezegd dat het voor hun ook wat moeilijker gaat worden nu, omdat er toch wel wat uitdagende marktomstandigheden waren. Die cijfers waren op zich wel OK, maar er is toch ook wel wat meer terughoudendheid, waarbij ook misschien wel meer kosten moeten worden bespaard om uiteindelijk toch die doelstellingen, die margeverbetering die ze willen hebben

Albert Jellema: naar een 13%, 14% marge uiteindelijk. Dan zal er toch ook wel wat meer kosten gesneden moeten worden. Je zag dat wederom topline, de omzet net even iets lager is en dat is eigenlijk een beetje een trend bij Unilever, bij Philips, dat je dat toch een klein beetje ziet terug zakken waardoor ze wat meer kosten moeten besparen. In de medische

Bob Homan: sector waar Philips op dit moment in zit, is het wel één van de goedkopere aandelen en zit er nog ruimte voor margeverbetering.

Bob Homan: Ze willen geloof ik een procent verbeteren? Per jaar.

Roland Koopman: Voor de overname? Overname hapje? Dat kan natuurlijk als het aandeel goedkoop is. Dat zie in niet zo snel zittten.

Corné van Zeijl: Wat ik trouwens ook aardig vond is dat ze over local productie

beginnen. Oftewel dat betekent, die wereldwijde handelsoorlog die we zien, hoe kun je dat voorkomen door echt in de regio waar je het verkoopt ook te produceren. Eén van de eerste bedrijven die dat ook hardop zegt. De meesten zullen er over denken, maar dat betekent minder marge, dat je minder efficiënt bent. Of de prijzen gaan omhoog of je marktaandeel gaat omlaag.

Corné van Zeijl/Roland Koopman: Nou, uiteindelijk, of je het nou moet importeren uit een land waarbij je heel veel invoerheffingen moet betalen of dat je dus daar produceert. Je prijzen gaan omhoog.

Albert Jellema/Roland Koopman: Ja maar uiteindelijk win je er relatief mee, want anders doe je het niet, toch? Logisch. Corné, nog 6 dagen volgens mij en dan is het zover. De volgende grafiek is voor jou, laat maar eens even zien. Dat is het instapmoment van het jaar toch?

Corné van Zeijl/Roland Koopman: Ja, dat is de 28ste volgens mij dit weekend, nou dat gaan we niet doen, dan pakken we hem op maandag: De reden dat ik dit soort grafieken altijd laat zien is in deze tijd van het jaar, ik hoorde een heleboel mensen zeggen dat de beurs naar beneden gaat, want Italië, want Brexit, want de handelsoorlog.

Corné van Zeijl: Ik denk ja wat nou, dat hadden we drie maanden geleden ook, toen maakten we ons nergens zorgen over. In deze tijd van het jaar zijn mensen wat vatbaarder voor al dat negatieve nieuws en zie je dat vaak in de koers verdisconteerd en dat is blijkbaar dit jaar niet anders dan andere jaren. En daarom zo rond september, oktober zie je dat het pessimisme wat relatief groot is. Ik zou zeggen profiteer ervan.
Maar eerst zeg je we moeten ons misschien: langzaam gaan voorbereiden op een andere andere economisch wereldbeeld. Daar horen volgens mij ook lagere koersen bij dan en nu zeg je iets anders.

Corné van Zeijl: Wat ik zeg is twee verschillende dingen, zo ziet een jaarcyclus eruit, dus normaal gesproken in een gemiddeld jaar, moet je dus zo rond deze tijd verwachtingen

Corné van Zeijl: en dat is niet van de cyclus, dat is gewoon een hele lange termijn cyclus, gewoon de verwachtingen zijn een heel stuk minder dan in het begin van het hebben

Roland Koopman: Hou de 28ste daaromtrent in de gaten. Ik wil heel eventjes

Roland Koopman: de week doornemen met een paar grafiekjes, de AEX, laten we daar eens even mee beginnen.

Roland Koopman: Oktober was de maand afgelopen maand, oktober was een vrij

beroerde maand he jongens, maar goed dit is wel consistent met wat je net zegt Corné. Corné van Zeijl: Blij dat te horen.
Roland Koopman: Een hoop opwaarts potentieel in.

Bob Homan: Ik zie dat de economie op volle snelheid draait, het is vast iets minder maar ik zie absoluut nog geen recessie, en dan is het echt goedkoper geworden, zeker het hele jaar al, want de beurs de AEX staat lager, de winstgevendheid

Bob Homan: van het bedrijfsleven is echt wel vijf procent plus gemiddeld omhoog gegaan. Dus die beurs is,

Bob Homan: ik weet niet wat de KW van de AEX nu is, 40 euro per aandeel verdienen ze dus op 5/24, dan zit je op 13 KW.

Bob Homan: Dat is relatief goedkoop in de wereld. ja ik vind het, ik geloof niet in die cycli van data, dat je in oktober moet instappen maar toevallig staat het nu vrij laag. Dat heb je net bewezen.

Corné van Zeijl: Ik heb helemaal niks bewezen, ik laat zien hoe het gemiddeld in het verleden is geweest.

Roland Koopman: Laten we eens even naar een paar stijgers kijken, Galapagos afgelopen week, de hele week genomen vandaag meegeteld, 11,7% Adyen Takeaway, 9%, die gaan donuts bezorgen geloof ik. Your Commercial en Wolters Kluwer. Wat vinden jullie nou het leukste fonds van dit rijtje? Je mag geen Takeaway zeggen want Jitse Groen zit hier ook.

Albert Jellema: Het meest bijzondere

Albert Jellema: voor Nederland vind ik Adyen dan, als ik geen Takeaway mag noemen.

Albert Jellema: Dat is gewoon een bedrijf, we hebben heel weinig techbedrijven in Nederland beursgenoteerd. Dus dan is het leuk als je gewoon in ieder geval, nu je twee techbedrijven in dit rijtje hebt staan, dat voegt echt wat toe aan de Nederlandse beurs. Je hebt ASML chip, dat is ook tech natuurlijk, maar het is redelijk beperkt wat we hier hebben in Nederland, dus dat vind ik dan het leukste aan dat rijtje. Ik wil ze niet hebben aan deze prijs, maar dat is een ander verhaal. Je vindt ze te duur? Ik vind het wel heel erg duur ja.

Roland Koopman/Albert Jellema: Dus er er komt nog wat af? Dat zeg ik niet, maar

Albert Jellema/Roland Koopman: ik vind het heel erg duur. Als je denkt dat het nog voorbijkomt dan moet je kopen. Er is heel weinig liquiditeit, dus ja, wat kun je van een koe zeggen als er maar 15% van de aandelen verhandelbaar zijn? Laten we eventjes

naar de RAMS van deze week kijken. Philips 9% eraf, dat was voor vandaag, Tomtom, ja Volvo zwaait af.

Bob Homan: Ik ga dan voor Philips, dat heb ik net al aangehaald. Bestaat Philips in de huidige vorm over tien jaar nog denk je?

Bob Homan: Ja ik denk het wel, ze zijn nog niet zo lang geleden overgestapt op het medische en Philips past zich altijd heel mooi aan denk ik, maar dat doen ze wel geleidelijk, dus ik denk in deze vorm en wat jij zegt, een overname zou best een keer kunnen. Siemens Healthcare,

Bob Homan/Corné van Zeijl: misschien als General Electric alles weer op orde heeft. Dat mag in Nederland niet. Nederlandse bedrijven laten we niet overnemen.

Roland Koopman: Daar krijgen we die discussie ook weer. Roland Koopman: Heb je vragen overigens thuis,
Roland Koopman: dan kun je die stellen, via het chatscherm, wij zitten klaar om die vragen te beantwoorden.

Roland Koopman: Het koopmoment van het jaar

Roland Koopman: dat is op 28 oktober, dat is een zondag volgens mij dus dat wordt dan 29 oktober. Ga je aandelen kopen? Jazeker, misschien wel, nee ik ga shorts wat een onzin, ik heb geen idee. Ik wil graag weten wat jullie ervan vinden, daar gaan we zo eventjes naar kijken.

Roland Koopman: Gaan jullie instappen volgende week? Corné?

Corné van Zeijl: Laat ik het zo zeggen, ik heb de kinderen geadviseerd om maar wat te kopen toen de koersen onderuit gegaan zijn. En dan iedere keer een beetje, wat moeten de koersen dan doen?

Corné van Zeijl: Verder dalen zodat je iedere keer kan blijven kopen, als je iedere keer een beetje doet, dat is over het algemeen het beste.

Corné van Zeijl/Bob Homan: Never catch a falling knife, dat is een mooi beursgezegde. Mooi Als je 10% correctie hebt dan moet je kopen en dan wachten op de volgende 10% en volgende 10% en uiteindelijk maak je het. Nou ja, we hebben vorige week wel serieus gekeken, moeten we nu wat bijkopen? En wat blijkt dan, als je naar MSCI World kijkt, die ook dollar afhankelijk is, is er eigenlijk

Bob Homan: nog maar heel weinig af.

Bob Homan: Dus als er nog iets meer afgaat en dan inderdaad richting de 10% en dan moet je echt nog wel vijf cent eraf vanaf nu, ja dan vind ik dat wel een mooi moment om iets te kopen. We hadden voor dit jaar 6% rendement verwacht, dat stond je een maand geleden, intussen ben je terug bij nul ongeveer. Als je op min 4 staat dan zit er weer

Bob Homan: rek in om het zo te zeggen. Het is nu neutraal, dus gaan we weer aandelen overwogen.

Bob Homan: Dat is de beste manier om ernaar te kijken, gewoon heel rustig, je

Roland Koopman: niet gek laten maken. Nou, dat doen de kijkers ook, de meesten althans, 36%

Roland Koopman: zegt misschien bij te gaan kopen en wat zeg ik, Roland Koopman: 11% zegt zeker te gaan bijkopen
Roland Koopman: en 40% heeft geen idee.

Roland Koopman: De meeste mensen zijn toch redelijk. Laten we even kijken of er wat vragen terug te vinden zijn,

Roland Koopman: even kijken. Wat is er aan de hand met Kiadis Pharma met 25% ? Kent iemand dat bedrijf?

Corné van Zeijl: Ik volg het niet. Het is een small tech bedrijf en ook nog bio-tech.

Corné van Zeijl: Er was iets met een patent.

Roland Koopman: Deze vraag is redelijk beantwoord.

Roland Koopman: Wat is er aan de hand met autobedrijven en specifieker Renault? Deze worden op dit moment verhandeld onder vier keer de winst. Is het bedrijf niet teveel afgestraft? Morgen komen de cijfers als ik me niet vergis.

Albert Jellema: Zit iemand in de autobranche? Je ziet sowieso veel automobiel fabrikanten, ook de Duitse zie je allemaal gewoon behoorlijk onder druk staan. Dat heeft toch te maken met de switch van diesel naar andersoortige auto's. Je ziet toch

ook de angst voor andere bedrijven die veel meer elektrisch georiënteerd zijn. Volvo wilde ook naar de beurs en is nu ook weer teruggetrokken.

Bob Homan: Dus die hele sector ligt al best wel een redelijk lange tijd op zijn gat inmiddels. De combinatie handelsoorlog, de auto's

Bob Homan: die veel bedreigd worden door door de Amerikanen. Daar zal Renault niet veel last van hebben want die rijden nou net niet rond in Amerika.

Bob Homan: Diesel inderdaad,

Bob Homan: ook een einde van autocyclussen met name in Amerika waar die vervanging eens in de zoveel jaren dan doet iedereen het bijna tegelijk.

Bob Homan: De Europese leasevloot heeft ook wat moeilijkheid, door de dieselomgang worden de opties nauwelijks meer verkocht omdat die leasebedragen duurder worden en juist op die opties wordt verdiend. Maar dan zeg je dus wel, al het slechte nieuws zit er wat mij betreft dus in. Dus ik vind auto's op dit moment, ik weet niet of het 28 oktober moet zijn, maar ik vind het zeker weer interessant worden.

Roland Koopman: Niet om een auto te kopen

Bob Homan: Maar er zijn best aardige modellen, als je naar de auto's kijkt kan je vrij goed zien welke autofabrikant het op de beurs goed doet. Als ze aansprekende modellen hebben is dat meestal het geval. Dus dan kan iedereen die autoliefhebber is dat zelf beoordelen.

Bob Homan: Zou jij een Renault kopen? Ikzelf denk ik niet, maar ik vind de modellen wel aansprekend.

Roland Koopman: Een VW natuurlijk? Een Audi. Corné van Zeijl: Wat ook opviel, ik maak me
Corné van Zeijl: ook wat zorgen over de macro-economie en

Corné van Zeijl: daar zag je dat de inflatie in Amerika, die viel erg mee vorige keer. En waardoor kwam dat? De dalende tweedehands autoprijzen.

Roland Koopman: Welkom bij een nieuw seizoen RTL Z Beurs Inside, jouw ogen op de beurs. Deze week staat de vraag centraal op welke manier moet je als belegger omgaan met onrust op financiële markten? Vandaag aangeschoven Corné van Zeijl van ACTIAM, Albert Jellema van ProBeleggen en Bob Homan helemaal rechts voor de kijkers links, van ING. Ieder heeft één minuut voor zijn gouden tip of

Roland Koopman: strategie of favoriete aandeel. Daarna mogen anderen dat idee proberen lek te schieten. Let even op, het zijn pitches, het zijn

Roland Koopman: ideeën, geen koopaanbevelingen. De eerste pitch is voor Corné.
Corné van Zeijl: We hadden het er net al even over bij Unilever, je ziet dat de emerging markets, daar maakt iedereen zich zorgen over. En met name China en China is 35% van MSCI emerging market en bij China zien we duidelijk dat mensen zich zorgen maken over de schulden die er zijn en natuurlijk over de effecten van de wereldwijde handelsoorlog. En daar gaat China inderdaad het meest last van hebben. En dat zien we al heel duidelijk

Corné van Zeijl: terug. Als je naar de MSCI China kijkt en vertaalt in euro's, dan heeft die flinke klappen gemaakt. Emerging markets is nog wat verder gedaald en er is een enorm groot gat tussen de MSCI World en emerging markets. Dus er zit heel veel angst in verdisconteerd en dat zie je dus ook terug in de waardering. Als je naar de koers winst verhouding van de MSCI World op basis van de verwachte winst gaat kijken, dan zie je dat de

Corné van Zeijl: MSCI World op iets van 15 staat en de MSCI emerging market net

Corné van Zeijl: boven de 10. Dat is relatief goedkoop en in dat opzicht biedt het heel veel perspectief.

Corné van Zeijl: Zeker als je beseft dat er een heleboel hightechbedrijven in die emerging market zitten zoals Tencent en Alibaba. Wat dat betreft

Corné van Zeijl: zou ik zeggen, profiteer van de zwakte.

Roland Koopman: Ga zitten Corné, dat is natuurlijk een hele makkelijke, maar waarom Roland Koopman: denk je dat die MSCI emerging markets index
Roland Koopman: zo laag staat?

Corné van Zeijl: Omdat er een heleboel zorgen zijn, en die zorgen zijn mooi in de prijs waardering.

Corné van Zeijl: Kijk, dat de koersen uit elkaar lopen dat dat is één ding, maar dat die waardering zo netjes uit elkaar, want de discount is nu echt heel groot dat komt ook omdat de

Corné van Zeijl: Amerikaanse aandelen een grote weging in de MSCI World hebben.

En die zijn relatief duur,

Corné van Zeijl: maar dat gat is nu zo groot dat ik denk

Roland Koopman: daar zou ik eens een keer naar kijken. Er is de gevoeligheid voor wat centrale banken, met name in westerse economieën doen. We hebben handelsoorlogen waar die emerging markets ook problemen van kunnen krijgen. Die economieën kunnen er onder lijden.

Corné van Zeijl: Neem je niet een groot risico? Je neemt altijd een risico en in de navenant?

Corné van Zeijl: Ja dat zie je dus als je net iets meer dan tien keer de verwachte winst betaalt, denk ik dat die beloning navenant zal zijn.

Albert Jellema: Nou kijk, ik denk dat iedereen, alle vermogensbeheerders die gaan overwogen de emerging markets in omdat het goedkoop lijkt. Wat goedkoop lijkt heeft ook altijd een oorzaak en

Albert Jellema: ik denk wel dat alle schulden van opkomende markten, nu de dollar of de rente in Amerika oploopt en daarom zijn volgens mij die aandelen een stuk goedkoper geworden. Omdat heel veel van die landen ook in de problemen uiteindelijk kunnen gaan komen.

Albert Jellema: Het is altijd ook goedkoop vanwege een reden en het is een beetje een consensus call geworden vind ik om in opkomende

Albert Jellema: markten te gaan kopen, omdat het al heel lang heel goedkoop lijkt want met 20% hoger leek het ook goedkoop.

Corné van Zeijl: Het blijkt dat institutionele beleggers gingen wat onderwogen zitten in de emerging markets.

Bob Homan: Ik sluit me helemaal aan bij Corné, juist de afgelopen maand zie je ook de analistenverwachting, wat ze schatten van wat emerging market bedrijven verdienen. Die worden constant opgehoogd in de rest van de wereld, stabiel of omlaag, voor de emerging markets opgehoogd, er ontstaat ook op die manier een discrepantie dus ik vind het een mooi moment. Ik sluit me helemaal aan. Albert, de volgende minuut is voor jou.

Albert Jellema: Is Tom Tom uitgenavigeerd? Als we kijken naar de koersontwikkeling van de afgelopen twee jaar zou je het wel zeggen, van 11 euro naar nu 6,50 euro.

Tom Tom heeft gewoon te maken met een grote teruggang in de traditionele maar

Albert Jellema: Tom Tom gaat zich focussen op de automotive branche oftewel de In- Dash board navigatiesysteem Maar daar is wat aan de hand. Google maakt zijn entree in deze industrie en daar heeft Tom Tom last van. Het grote contract van Renault is verloren gegaan en daarbij heeft ook Volvo het contract opgezegd. Maar dat zit allemaal ook in de prijs. Als je niet namelijk kijkt naar als Tom Tom

Albert Jellema: de Telematics divisie verkoopt plus de cash die ze op de balans hebben staan, dan praat je over ruim 5 euro cash per aandeel. Dan blijft er nog maar
200 miljoen restwaarde over op een operationele winst van 100 miljoen. De waarde voor de concurrent was 2 miljard. Dus ik denk dat je qua technologische voorsprong ook bij Tom Tom moet zijn en dat je het echt hebt

Albert Jellema: over een value van money en niet over een value trap. En dat het voor de aandelen absoluut een goed moment is om te kopen.

Roland Koopman: Goed, kom maar even lekker zitten Albert. Waarom daalt de koers dan? Nou ja, daarom,

Albert Jellema: om die redenen die ik aangaf. Volvo contract wat is opgezegd en het Renault contract wat naar Google is gegaan.

Albert Jellema: Ik denk dat dat nu qua waarde in die aandelen zit. Ik heb ze ook gekocht op 6 en een kwartje net geleden. Dus ik denk dat als je nu die cash die zij gaan genereren met Telematics plus wat ze op de bank hebben staan aan het eind van het jaar, 220 miljoen, dan heb je het al over 5 euro en een kwartje wat op de bank staat op een koers van 6 en een kwartje, dus je betaalt nog maar 200 miljoen voor het restant van het bedrijf.

Albert Jellema: Maar de concurrent werd, 2 a 3 jaar geleden nog boven de 2 miljard gewaardeerd, dus het is echt een value play en ik denk dat je daar absoluut wel

Roland Koopman: een goede riskreward in hebt. Kijk eens naar het koersverloop van Tom Tom afgelopen jaar,

Roland Koopman: dat is niet heel relaxed als je daar aandelen in hebt of tenzij je iedere keer wil bijkopen, als je naar beneden gaat is die up to date.

Roland Koopman: Dat is 6% eraf afgelopen week.

Albert Jellema: Het is een goed verhaal wat je houdt, maar als de rest van de markt dat ook ziet, waarom staat die koers op dit moment dan niet een stuk hoger? Met beleggen

heb je altijd fases van dat bedrijven doorschieten naar de bovenkant en naar de onderkant. Is Tom Tom dan een lange termijn belegging of kort? Nou, het nieuws dat de Telematics verkocht worden verwacht ik voor het eind van het jaar. Dat hebben ze ook zelf aangegeven in een conferene call.

Albert Jellema: Ik denk dat er dan toch wel wat waarderingsmodellen zullen komen over een break-up van Tom Tom uiteindelijk en dan kijk je toch naar die

Albert Jellema: waarde van hun kaarten, want zij hebben die HD-kaarten die nodig zijn voor geautomatiseerd rijden uiteindelijk. Daar liggen ze echt duidelijk voor, samen met, ten opzichte van de concurrentie. De waarde van die asset is is echt veel meer dan die
200 miljoen die er nu op de borden staat. De berekening dat lijkt me vrij duidelijk, inderdaad er is dan heel vel cash en als je gaat kijken naar

Corné van Zeijl: wat de waarde van het aandeel is dan kom je al heel vaak uit bij een stuk boven die 6,5 euro. Het probleem is wel, ze kunnen ook zeggen, ja weet je, we hebben zoveel geld nodig voor de ontwikkeling van die self driving cars kaarten. Want daar moet heel veel in geïnvesteerd wordenen en die komen pas over 5 tot 10 jaar naar buiten. Dus ze hebben al dat geld nodig

Albert Jellema: om daarin te investeren. Die vraag is gesteld in de conference call, dus dat is heel simpel, zij genereren met de restant van hun business, zeggen zij, de helft van de vrije kasstroom blijft nog over en uit die cashflow kunnen ze dat financieren. Dat hebben ze in de conference call zelf gezegd.

Albert Jellema: Dus, alleen wat wel zo is, ze hebben niet gezegd dat die 5 euro en een kwartje dat er staat,

Albert Jellema: wat er wel mee gaat gebeuren.

Albert Jellema: Dat is nog niet bekend. Is het kantoor een failure trap geworden? Als het gaat verbranden aan een hele rare dingen, ja dan wel. Ja maar dat weet je niet.
Nou dat gebeuren in het bedrijf, er moet geïnvesteerd worden en het kan heel goed zijn.

Albert Jellema: Nee ze hebben dus gezegd dat de cash die ze hebben, die is voldoende die ze genereren

Albert Jellema: om de business, zeg maar genoeg te investeren in die HD-kaarten. Dus dat niet, alleen met die 5 euro en een kwartje of iets dergelijks

Ronald Koopman: wat daar gaat staan, blijft het natuurlijk altijd de vraag ga je als aandeelhouder dat ook ontvangen? Gaan we zien. Bob de volgende minuut is voor jou.

Bob Homan: Het aandeel dat ik vandaag onder de aandacht wil brengen is UBS, Union

Bank of Switserland, nou een Zwitserse bank. De grootste vermogensbeheerder ter wereld. Ze hebben 2400 miljard onder beheer voor hun klanten. Doen ze in 51 landen met 50.000 mensen en het aandeel is vrij goedkoop.

Bob Homan: Je betaalt 9 keer de winst, het dividend-rendement is 4,65%. Weliswaar groeit het niet heel hard, het groeit met de economie, zo'n 2% per jaar. En ze besparen nog altijd kosten, dus hebben een winstgroei van een procent of 4 en dat lijkt in deze tijd waarin beurzen niet zo heel hard stijgen een heel mooi waardeaandeel. Het is goedkoop,

Bob Homan: er zit nog wat groei in en het aardige is, de koers is de afgelopen jaren flink geraakt door een aantal schandalen waar ze ook boetes op hebben betaald maar die boetes zijn nu bekend en voor een heel groot deel al betaald. Ze kunnen nu verder met een hoog dividend en een, ook nog even goed, mooie en stabiele groei.

Ronald Koopman: Dank je wel Bob, kom maar zitten, dat dividend is natuurlijk best wel dividendrendement.

Ronald Koopman: Waarom zou je dan om die reden er dan om die reden instappen?

Bob Homan: Nou, omdat de meeste aandelen die een heel hoog dividend uitkeren, zijn vaak of een waarde, of een value trap. Want ze keren nu dat dividend uit naar volgend jaar of het jaar daarop redden ze dat niet meer. Dit bedrijf gaat prima. Shell deed het ook.

Bob Homan: Dat klopt maar die is heel erg afhankelijk van de olieprijs. Deze business is veel stabieler. En natuurlijk als het economisch tegenzit, maar vooral als de beurzen flink in elkaar storten, zakte die wel ineen, maar dan blijft het heel mooi winstgevend. Financials doet in de regel goed wanneer de inflatie stijgt. De inflatie in Zwitserland stijgt niet maar daalt.

Bob Homan: Klopt, dit is van de banken in de wereld denk ik de minst renteafhankelijke. Nou ben ik ook wel positief over een renteafhankelijke bank, omdat ik denk dat de rente stijgt, maar deze is heel weinig renteafhankelijk, heb je hier geen last van. Ben je niet bang dat het een bedrijf volledig disrupt wordt door de opkomst van alle indexfondsen.

Bob Homan: Zij maken heel veel van die fees, een indexfonds geeft veel minder fees, maar het aardige is dat doen ze zelf ook, indexfondsen maken. Maar zij zijn echt niet vermogensbeheerders zoals een assetmanager, maar zij hebben echt ook de distributie daarvan, ook rechtstreeks naar hun eigen klanten. Daar zijn ze de grootste ter wereld in. En of je nou een indexproduct verkoopt, of een actief fonds. Wellicht is je

opbrengst ietsje minder

Albert Jellema: maar dat zal niet veel zijn. Je pakt gewoon je vermogensbeheer. En hun balans bijvoorbeeld, want je het over zo'n grote financial hebt gaat het over een balans van 1000 miljard plus. Waar zit dat geld? Zit dat in Ialië, in Turkije, in welke landen is dat geld uiteindelijk neergezet?

Bob Homan: Dat is waarom ik bij banken eigenlijk nooit een analyse kan maken want je weet niet waar het geld zit. Het grootste deel hiervan, omdat ze zo'n grote vermogensbeheerder zijn op balans-activiteiten, dus de balans van UBS is in vergelijking met andere banken helemaal niet zo heel groot. OK, dank je wel.

Ronald Koopman: We kunnen nog even doorpraten hierover. Neem je geen risico wanneer je in deze markt juist instapt in een in een financial? Als de markt kentert worden financials in de regel wat harder geraakt dan de rest.

Bob Homan: Ja, als die beurs echt flink naar beneden gaat, als vermogensbeheerder pak je fee over het vermogen. Als het vermogen in een extreem geval halveert, dan is je fee ook door de helft. En bij dividend-rendement, dan blijf je wel winst maken maar die gaat dan fors naar beneden. Natuurlijk is het een risico.

Ronald Koopman/Bob Homan: Maar is dit een pleidooi voor de hele sector? Nou ik ben sowieso ook positief over de hele sector van financials, maar dit is een wat vreemde eend in de bijt omdat deze juist niet rente-afhankelijk is. Ik denk in een portefeuille van financials is het goed om een wat rentegevoelig aandeel te hebben

Bob Homan: en wellicht deze ernaast om je risico ten opzichte van die rente te spreiden. Corné?

Corné van Zeijl: Beleggerstechnisch heeft hij helemaal gelijk inderdaad, maar je hebt wel een aaandeel wat relatief gevoelig is voor een eventuele daling en ik ben wel bang voor de opkomst van indexfondsen, dat het toch ook als alle fees naar beneden gaan dan wordt ook de beheerser die daarover mag rekenen als vermogensbeheerder zelf, staat dan ook onder druk. Dat is voor mij een risico. OK, ik wil heel even naar de kijker,

Ronald Koopman: ik wil heel even weten wie de kijkers vinden dat de beste pitch heeft gehouden. Wie komen er het meest geloofwaardig uit de verf? Corné, Albert of Bob?
De lijnen zijn nu open.

Ronald Koopman: Albert ik wil toch nog even doorpraten over Tom Tom.

Ronald Koopman: Je verkoopt dus als en kat in een bakkievoor de belegger, voor wie nu instapt, dat zou wel gek zijn, maar welk risico loop je?

Ronald Koopman: Kun je dat definiëren? Je loopt een aantal

Albert Jellema: risico's. De allereerste is natuurlijk dat de opbrengst van de Telematics verkoop die gaat plaatsvinden, dat die veel en veel lager uitvalt dat ik nu verwacht. Het tweede risico wat je loopt is dat zij met de gelden die ze gaan ontvangen iets anders gaan doen dan je als

Albert Jellema: aandeelhouder mag verwachten. Het derde grote

Albert Jellema: risico is dat ze nog een paar grote contracten verliezen aan Google, dus het is ook zeker geen spel zonder nieten. Je hebt wel gewoon risico's bij een belegging bij Tom Tom. Maar ik denk dat als je gewoon kijkt naar de split-up waarde verkocht, dan worden gewoon transacties gedaan boven de 2,2miljard. Als je dan weet dat de ontwikkeling, de self learning capacity van de kaarten van

Albert Jellema: Tom Tom doormiddel van artificial intelligence en dat zij hun kaarten heel snel en effectief kunnen updaten voor geautomatiseerd rijden dan denk ik dat ook de kans groot is dat er uiteindelijk ook wel interesse zal zijn om met die kaarten wel beleggen

Albert Jellema: is nooit zonder risico, dus ook bij Tom Tom niet. Ik denk dat het risicoprofiel van Tom Tom

Bob Homan: van die nieuwe technologie van zelfrijdende auto's en dan moet je je afvragen, komt dat er snel genoeg en ben jij dan de winnaar in het spel, dus het is wel een dubbel risico. Je moet die 100 miljoen die er overblijft op een waarde van

Albert Jellema: 200 miljoen, alles kan gebeuren

Albert Jellema: maar het is niet zo dat er niks is. Door beleggers wordt nu gewoon alleen maar de worse case geuit. Google wint alles, Tom Tom krijgt helemaal niks en dat is niet terecht

Ronald Koopman: want ze hebben BMW net binnengehaald. Niemand geeft ze de credits omdat ze BMW binnenhalen, wat veel groter is dan Volvo en iedereen focust zich op Volvo. Albert gefeliciteerd, je bent tweede geworden, 33 procent van de kijkers vindt dat jij de beste pitch hebt gegeven. Bob sorry, 28 procent en Corné heeft gewonnen 39 procent, maar we hebben geen prijs.

Ronald Koopman: Er komt een dag dat ik win. Ok, jongens ik wil met jullie even naar
Ronald Koopman: het beursspel. Ik doe inmiddels ook mee zoals jullie weten

Roland Koopman: ik wa inmiddels verheven tot goeroe, ik sta niet meer bovenaan, ik sta weer bovenaan toevallig Janneke Willemse had me deze week ingehaald. Ik had echt een fantastische positie, toen ik een sprinter short had op de AEX totdat jij Bob, dankjewel, 2 weken geleden zei van nou misschien moet je daar maar eens

Roland Koopman: sprintertje loon van maken. Nou die is los, door de grens gezakt. 28 oktober moest je dat doen.

Roland Koopman: Ja, jongens ik ben journalist. Volgende week dan gaan we weer een nieuwe switch maken, dit is mijn portefeuille ik beleg op basis van wat jullie willen dat ik doe. Sinds wanneer? Ja, net iets te lang.

Albert Jellema: Heren, wat moet ik doen om dit spel te winnen? Want daar gaat het om. Ik heb nog maar 77 duizend euro. Er komen

Albert Jellema: deze week cijfers uit van verschillende bedrijven,

Albert Jellema: dan moet je volop inzetten en dan moet je het goed hebben.

Albert Jellema: Beci komt donderdag, dat is altijd heel beweeglijk. Dus Beci kopen. Wat moet eruit?

Corné van Zeijl: Als je het grote gokken gaat aanzetten?

Corné van Zeijl: Dus het grote gokken, maar dan echt met een hoofdletter G, dan zou ik een van de aandelen eruit gooien en dan echt vol in de sprinters en dat soort dingen gaan. Je hebt nog zoveel geld over, dan heb je die hefboom niet eens nodig, dus dan zou ik zeggen, koop een beleggingsfonds of een tracker. Maar ik heb 535 euro, 770 duizend is mijn totale portefeuille.

Albert Jellema: Wil je het spel winnen serieus of door gewoon veel risico te nemen? Ik wil winnen. Je wil gewoon winnen? Ik wil winnen. Nou dan moet je gewoon kijken naar wie de cijfers deze week publiceren en daar je kraak zetten.

Ronald Koopman: Ok, dus ik moet alles liquideren, een kaarsje opsteken

Ronald Koopman: en een muntje opgooien. Maar moet ik dan mijn sprinter Long Fugro

ook verkopen? Die staat 84% onder water. Moet ik daar mijn verlies nemen jongens? Of niet?

Bob Homan: Ze hebben vandaag een pril groot contract gewonnen. Die sprinters moet je houden denk ik.

Albert Jellema: Maar er is een sprinter van Fugro met een waarde van 87 euro, laat die dan in godsnaam staan. Koop daar fors bij. Ik vind het wel grappig want je hebt een sprinter op farming want dat handelt al als een sprinter op een koers van een euro.

Ronald Koopman: Ok, ik wil drie adviezen, één Tom Tom, die heb ik al. Ronald Koopman: Bijkopen als het kan?
Corné van Zeijl: Ja. Corné? Ik zou zeggen doe je ogen dicht, kijk naar welke cijfers,prik daar eentje uit en neem daar een sprinter uit op long of short. Maar dan moet ik eerst liquideren. Wat moet eruit?

Corné van Zeijl: Ik zou Akzo verkopen.

Corné van Zeijl: Bob? Ja Akzo eruit, en dan weet je, dat ga je toch niet meer winnen en daar iets met een vrij hoge hefboom voor dan zou ik toch op dit moment aan de long- kant gaan zitten. Misschien kan je een sprinter long

Corné van Zeijl: emerging markets kopen?

Corné van Zeijl: Je moet zoveel mogelijk specifiek risico nemen.

Corné van Zeijl: Breed, dus je moet, denk ik geen index nemen maar gewoon het grote gokken.

Ronald Koopman: Het grote gokken? Je hebt net een heel pleidooi zitten houden voor emerging markets. Ja maar wil je leren beleggen?

Corné van Zeijl: Ik heb iets gezegd dat voor de lange termijn vermogensgroei het goed hebt.

Albert Jellema: Het grote gokken, ik zou dan beleggen voor drie weken, dan is mijn beste advies, beleg niet.

Ronald Koopman: Goed jongens, we gaan zo inloggen straks na de uitzending onder Ronald Koopman. Het beursspel kun je ook nog steeds meespelen, het duurt nog een

week of drie. Dan kun je mij natuurlijk verslaan. Zo moeilijk is dat niet. Gewoon inloggen via rtlz.nl/beursspel en dan kun je mij de komende weken volgen en ook al die andere mensen.

Ronald Koopman: Goed jongens, we houden even een korte pauze, over een paar minuten praten met Jitse Groen, oprichter en voorman van Takeaway. Intussen kun je thuis aanmelden voor komende Beurs Inside en voor een speciale seminar van Bob Homan. Bob je komt volgende week dinsdag praten over de visie over 2019, een tipje van de sluier.

Bob Homan: We gaan eerst evalueren, de tien aandelen die ik vorig jaar had aanbevolen. In elke sector één. En dan hebben we tien nieuwe aandelen voor elke sector hebben we een aandeel uitgezocht en we gaan natuurlijk ook onze visie op rente, economie en wat we van de aandelenmarkt verwachten vertellen. De rente ietsje hoger maar niet heel veel.

Ronald Koopman: Goed.

Ronald Koopman: Laten we opstaan, we starten vanzelf weer over een paar minuten, tot zo.

Deel 2

Ronald Koopman: Welkom bij een nieuw seizoen van Beurs Inside. Elke week hebben we hier in Beurs Inside een één op één gesprek met een bestuursvoorzitter van een beursgenoteerd fonds of een bijzondere belegger. Vandaag is dat Jitse Groen, oprichter en CEO van takeawaypunt.com, in Nederland opererend onder de naam thuisbezorgd.com. Jitse welkom.

Ronald Koopman: Laten we meteen maar heel snel beginnen. Takeaway, een hele goeie Ronald Koopman: belegging is dat gebleken toen je naar de beurs ging. Voor
Ronald Koopman: 23,50. De eerste notering was 23,50 als ik me niet vergis. Inmiddels exact verdubbeld, 57 en een heel klein beetje. Beleggers zijn blij met jullie.

Jitse Groen: Dat was fijn voor ze. Maar je hebt geleverd.

Jitse Groen: Nou we zijn nog lang niet klaar. Kijk, we zijn uiteindelijk natuurlijk al heel lang bezig, we bestaan een jaar of 18. De gemiddelde bestellier bij ons bestelt 8 keer

per jaar.

Ronald Koopman: Jullie zitten heel erg op klantenbinding? Hoe doe je dat?

Jitse Groen: Ja vooral door heel veel reclame te maken, maar ook door, eigenlijk waar we heel goed in zijn, is de bestelling te laten aankomen. Dat klinkt heel triviaal maar dat is vrij ingewikkeld.

Ronald Koopman: Geef eens een kijkje achter de schermen.

Jitse Groen: Nou ja, we hebben 35.000 aangesloten restaurants in heel Europa. Iedereen bestelt op hetzelfde tijdstip en dat maakt die business ingewikkeld.

Jitse Groen/Ronald Koopman: Dus wij zorgen ervoor dat die bestellingen allemaal zo rond 6, 7 uur aankomen, dus dat gaat met duizenden bestellingen per minuut. Je bedrijf ging?

Jitse Groen: Jij kijkt heel erg naar

Jitse Groen: beurswaarde. Ik begrijp het, alleen dat is bij ons nooit een onderwerp geweest. Die koers interesseert je niet?

Jitse Groen/Ronald Koopman: Laat ik het zo zeggen. Als de koers 3% plus of 3% procent naar beneden gaan dan krijgen we even een signaaltje van investor relations. Dat vinden we wel belangrijk om ernaar te kijken, maar voor de rest kijken we niet zoveel. Maar sinds de introductie is die koers meer dan verdubbeld. Klopt, maar niet op één dag. Het maakt je gesprek met bijvoorbeeld banken een stuk makkelijker dat maakt je wat steviger. Het biedt wat stevigere

Ronald Koopman: bescherming als het gaat om overnames.

Ronald Koopman: Dat moet je wel geruststellen. Het kan toch niet zijn dat die beurskoers jou niks doet.

Jitse Groen: Dat is leuk. Maar kijk wij groeien natuurlijk al heel lang. Wij groeien al 18 jaar lang. Dus we hebben eigenlijk nooit meegemaakt dat we niet groeiden.

Jitse Groen/Ronald Koopman: Dat daar een stijgende beurskoers bijhoort, dat geloof ik wel. Maar jullie maken nog steeds behoorlijk verlies. 14 miljoen over het eerste halfjaar als ik me niet vergis? Zes miljoen in het kwartaal.

Jitse Groen/Ronald Koopman: Op een operationele kosten van 81 miljoen. Kosten zijn fors. Er wordt flink geïnvesteerd in groei. Wanneer wordt er winst gemaakt? Volgend jaar. Wanneer volgend jaar? Ergens in het volgende jaar hebben we beloofd. Voor het einde van het derde kwartaal.

Ronald Koopman: Jullie groei, dat vind ik interessant. Jullie groeien vrij hard in Nederland 17% , Duitsland 40% als ik me niet vergis?

Ronald Koopman: Dan hebben jullie nog een hele waaier aan landen waar jullie ook hard groeien.

Ronald Koopman: Daar begin je waarschijnlijk klein?

Jitse Groen/Ronald Koopman: Waar zit de gemene deler? We hebben maar één platform. We doen eigenlijk overal hetzelfde. Nee, oké, maar je hebt natuurlijk een bepaald soort samenleving, bepaald soort economie nodig voorjullie om goed te kunnen opereren. Aha, ja, nee dat klopt wel. Wij zijn in zes landen momenteel heel erg bestellen.

Jitse Groen: Dus de bulk van onze groei ook vandaag nog is het verschuiven van de kanaal. Wij zijn natuurlijk, wij vervangen de telefoon.

Jitse Groen: En uiteraard wordt die markt steeds groter, maar dat is in essentie waarom wij groeien. Daarbij komen nog wat dingen die wij bedacht hebben waarvan wij zeggen voor de toekomst worden dat ook groei bronnen voor ons. Maar de essentie van de groei is gewoon het vervangen van een kanaal, want iedereen verschuift natuurlijk van die telefoon naar het internet. Dat is in andere sectoren al veel verder. Dan kun je denken aan hotels of auto's of

Jitse Groen: tweedehands advertenties, dat soort zaken. Bestellen van eten is heel langzaam en dat komt vooral ook omdat de innovatiekracht natuurlijk niet in de sector zit. Dat zijn allemaal hele kleine bedrijfjes die er bij ons opstaan. Die helpen wij een groter bezorggebied te creëren waardoor ze meer omzet kunnen afzetten en daardoor groeien wij zo.

Ronald Koopman: Ja, maar dat hebben we, is een aankoop geweest, dat is nog veel verder dan Bulgarije bijvoorbeeld. Zijn dat markten die voor jullie in dit opzicht heel interessant zijn?

Jitse Groen: Alle markten waar wij groot zijn. Ik moet wel verschil maken. Wij hebben zes markten waar we heel erg groot zijn en dan hebben we nog een paar markten waar we klein zijn. Maar dan praten we over minder dan 1% van de

Ronald Koopman: orders. Dus het gaat ons echt om die zes maakten waar wij een belangrijke partij zijn. Naast Nederland en Duitsland, want dat mag je als jullie thuismarkten beschouwen, wat wordt dan de volgende hub?

Jitse Groen: De volgende hub? De volgende grote markt voor jullie? De volgende grote markt? Wij zijn in zes markten groot, maar het is niet zo dat wij even kunnen zeggen

van nou we gaan naar Engeland of we gaan naar de Verenigde Staten. Ronald Koopman: Jullie hebben twee grote gebieden.
Jitse Groen: Dat is vrij eenvoudig. Wij hebben een marktpenetratie van de bevolking, want we kijken eigenlijk naar de hele bevolking, omdat de meeste mensen in al deze landen bestellen eten en dat doen ze minimaal een keer per jaar. De meeste mensen in al deze markten inclusief in Nederland doen dat nog steeds via de telefoon. Dat klinkt heel raar, maar je moet je voorstellen mensen krijgen een foldertje thuis er staat een groot telefoonnummer op, bellen mensen dat telefoonnummer.

Jitse Groen: Dat is niet zo ingewikkeld. Dus het duurt best lang.
Jitse Groen: Op dit moment hebben wij een penetratie van 8% van die bevolking in die landen waar in we groot zijn. Wij geloven dat dat richting de 70%-80% moet gaan, maar dat zegt alleen nog maar wat over de bevolking. Dan komt daarbij dat deze mensen 8 keer per jaar bestellen.

Jitse Groen: Ik denk dat jij drie keer per dag eet misschien vaker. Dus acht keer is niet zoveel. Dat zijn wel hele grote groepen dus het duurt best lang voordat wij die mensen overtuigd hebben niet 8 keer te bestellen maar 9 keer te bestellen. Maar iedereen

Jitse Groen: begrijpt natuurlijk dat de trend zo zijn dat mensen meer gaan bestellen. Jullie kosten zijn vrij hoog. Valt wel mee.

Ronald Koopman: De operationele kosten 81 miljoen op een omzet van 110. Dat is toch vrij hoog?

Jitse Groen: We geven heel veel aan marketing uit.

Presentator: Ok, je hebt niet een idee hoe je die kosten verhoudingsgewijs verder naar beneden kunt krijgen? Natuurlijk wel

Jitse Groen: door te groeien.

Jitse Groen: Ik denk dat dat het misverstand vaak over ons is. We zijn naar de beurs gegaan en de voornaamste reden van de beursgang was de expansie in het buitenland. Met name dan in Duitsland. Dat betekent dus dat op het moment dat je naar de beurs gaat dan haal je je fondsen binnen, dat ga je uitgeven aan marketing. Dat is wat we gedaan hebben. We zijn fors omhoog gaan in marketing in Duitsland. Dat noem jij kosten. Dat begrijp ik heel goed. Ik noem het investering.

Jitse Groen/Ronald Koopman: Dat is een ander verhaal. In het jaarverslag staat het onder het kopje kosten. Ja precies, maar je kunt ook zien dat die verhoudingsgewijs

best wel behoorlijk snel aan het afnemen is. Het is ook niet zo dat die kosten nog steeds. Wij gaan niet elk jaar naar de beurs. Dus die zijn in een keer behoorlijk

Jitse Groen: omhoog gegaan en dat heeft ermee te maken, met name in marketing, als je zegt dat wij hoge kosten hebben dus veel uitgeven aan marketing in Duitsland. Dan moet je wel de verhouding met Nederland bekijken, want als je gaat kijken naar de per capita uitgaven aan marketing dan is die in Duitsland ongeveer op het niveau van Nederland en niemand zegt dat wij in Nederland veel uitgeven aan marketing. Dat vind ik altijd een hele interessante constatering.

Ronald Koopman: Ik heb naar je totaal gekeken. Prima maar het gros van je kosten dat zijn marketingkosten

Jitse Groen: Willen jullie autonoom groeien of wil je overnemen? In principe groeien wij eigenlijk altijd autonoom als je kijkt naar de dingen die wij hebben overgenomen zijn dat vaak bedrijven die iets toevoegen aan ons. Wij hebben een grote overname gedaan in Duitsland in 2014, omdat wij gewoon vonden dat wij nummer één moeten zijn in bepaalde markten. We waren nummer vier, dat is heel simpel, dat is niet nummer één. Dus daarom hebben wij het bedrijf

Jitse Groen: overgenomen. Daarna is het bedrijf, dat is inmiddels alweer zeven keer groter ongeveer sinds we het overgenomen hebben.

Jitse Groen: Dus wij groeien altijd die bedrijven autonoom. Dus we proberen altijd bedrijven over te nemen die ofwel nummer één zijn ofwel nummer twee waarvan wij het nummer één kunnen maken.

Ronald Koopman: In Duitsland heb je Delivery Hero. Ja. Die gaan jullie overnemen? Jitse Groen: Of wij hen gaan overnemen? Dat zou kunnen.
Jitse Groen: Maar goed, ik kan niks beloven. Ronald Koopman: Is dat iets waar je naar kijkt?
Jitse Groen: Het is heel simpel. Er zijn vier partijen die groot zijn, wereldwijd, die internationale spelers zijn. Dat is een partij in Engeland, een partij in Duitsland, een partij in de Verenigde Staten en ik weet dat daar ooit een consolidatie zal plaatsvinden en dat zal toch niet zonder ons kunnen.

Ronald Koopman: We hebben nog twee minuten, maar ik wil nog heel veel dingen met je bespreken. Als je kijkt naar

Ronald Koopman: Nederland. Er is in Nederland in de media veel debat geweest over jullie kosten. Er waren een hoop restaurants die klaagden erover dat jullie te veel

Ronald Koopman: kosten in rekening brachten.

Ronald Koopman: Nederland is Nederland niet als dat soort debatten niet plaatsvinden, maar het stoorde je erg geloof ik?

Jitse Groen: Nou, omdat het verhaal in de media niet kloppen.

Jitse Groen: Dat hele verhaal is begonnen met een restaurant dat geen klant van ons was. Dat vonden we ook heel erg interessant. Wij praten zeven keer per maand met al onze klanten, kun je nagaan hoe vaak wij contact met klanten hebben. Wat er altijd vergeten wordt in die verhalen en dat vind ik heel erg jammer is dat wij restaurants
90.000 euro gemiddeld aan extra omzet aanleveren per jaar. Je moet je voorstellen, de meeste restaurants passen in deze studio.

Jitse Groen: Dat is een hoop geld voor een restaurant. Dat wordt altijd vergeten in dat soort discussies. Wat er verder uit onderbelicht blijft is dat er wel natuurlijk wat aan het veranderen is. Alles verschuift naar het internet en je kunt je afvragen of een klein restaurant een website kan bouwen, een app kan bouwen, die kan adverteren, een heel apparaat aan laten we zeggen

Jitse Groen: CRM marketeers kan aannemen. Dat kan natuurlijk niet. En het punt is, dat geloven wij echt, dat er ketens overblijven en hele goede restaurants. En die hele goede restaurants blijven over, omdat de markt aan ze zoals wij, omdat op die manier je marketing vrij goedkoop is. Dus ik geloof niet dat er een toekomst is voor een restaurant als hij niets met internet doet.

Ronald Koopman: Je begon als piepklein bedrijfje op de spreekwoordelijke zolderkamer. Je leidt nu een bedrijf dat een paar miljard waard is

Ronald Koopman: Hoe vind je dat zelf? Laat ik de vraag anders stellen. Jij bent dit bedrijf begonnen als pionier. Nu ben je CEO van van een behoorlijk grote onderneming.

Jitse Groen: Vind jij dat jezelf die rol nog past? Ja, eigenlijk wel. Wat voor mij persoonlijk, maar ik denk ook voor de rest van ons team belangrijk is, is dat wij er plezier in hebben iets groots te bouwen. En het is ook, het is vrij wonderbaarlijk dat we in deze positie terecht zijn gekomen uiteindelijk. Op dit moment spelen wij Champions League. Wij zijn inderdaad gegroeid

Jitse Groen: van een klein bedrijf naar de marktleider in Nederland naar de marktleider in meerdere landen. Dat was niet eenvoudig en dat geeft je een bepaalde positie ook in die landen. Dus wat doen wij? Wij proberen dat product te verbeteren. We zijn begonnen met eigen bezorgdienst bijvoorbeeld om dat product beter te maken. Een bedrijf overgenomen om zakelijke bestellingen mogelijk te maken en er zijn hele bewuste strategische keuzes die we maken en

Ronald Koopman: daar hebben we veel plezier in eerlijk gezegd. Jij omringt je met mensen die jou een beetje in toom houden? Hoezo moet ik

Ronald Koopman: in toom gehouden worden? Dat weet ik niet. Het is toch altijd handig als je mensen om je heen hebt die je kunnen corrigeren?

Jitse Groen: Wij hebben een hele interessante mix van mensen. Wij hebben heel veel mensen die echt al jaren bij ons werken. Dan praat je over 8 a 9 jaar, dat mensen bij ons bedrijf zitten en we hebben natuurlijk heel veel nieuwelingen, omdat het bedrijf zo vreselijk hard groeit. Wij hebben het dubbele aantal personeelsleden dat wij vorig jaar hadden. Kun je nagaan dat het best wel wat betekent voor een onderneming.

Jitse Groen: Waar je bijvoorbeeld mensen van corporates binnenhaalt die hebben een ander probleem, die zijn die groei niet gewend. Als je in mijn corporate zit dan weet je wat over grote teams, maar vervolgens gaat het bedrijf niet 2% groeien maar het groeit bijvoorbeeld 30%. Dat is voor mensen die daarvandaan komen erg ingewikkeld. Het is een hele interessante mix, maar ik geloof niet dat er iemand iemand in toom hoeft te houden bij ons in de. Dankjewel voor dit gesprek.

Ronald Koopman: En nu gaan we daar verder praten. Jitse Groen: Ja
Ronald Koopman: Nou heren jullie hebben meegeluisterd. Ik kan wel schieten maar ik heb nog wel een paar vragen. Ik had zoveel thema's die ik met je wilde bespreken en tien minuten is uiteindelijk maar tien minuten. Zie je jezelf als disrupter? Nog wel ja.
Dan is de volgende vraag:

Ronald Koopman: Waar houd jij rekening mee als het gaat om disruptie van jullie markt? Eigenljik is het voor ons heel eevoudig.

Jitse Groen: Ik begrijp niet dat andere bedrijven dat niet zien. Je moet gewoon doen wat de klant wil

Ronald Koopman: Ja,

Ronald Koopman: dat deed de pizzeria vroeger met dat telefoonnummer natuurlijk ook.

Jitse Groen: Nee, dat ben ik niet met je eens. Ik denk dat als je teruggaat in van waar komen wij vandaan ook als bedrijf. Ik denk als iedereen teruggaat en nadenkt van waar bestelde je nou vroeger, dan was eigenlijk vrijwel zonder uitzondering de shoarmazaak of pizzeria om de hoek.


Jitse Groen: Want uiteindelijk kijk, het voordeel van het platform is dat je ziet dat dat waarschijnlijk niet de beste pizzeria van de stad is, dus uiteindelijk, daar is de disruptie dus niet vandaan gekomen. Ik ben het wel met je eens.

Jitse Groen: Je had een product, maar die is niet die kant opgegaan. Wie gaat jullie disrupten? Ik hoop niemand. Waar hou je rekening mee? Ik hou er geen rekening mee. Tuurlijk hou je er rekening mee. Je bent CEO

Jitse Groen/Corné van Zeijl: van een groot bedrijf natuurlijk moet je rekening houden met. Ik weet niet of iedereen dat doet eerlijk gezegd. Nee? Nee. Ik heb op zich wel een beetje een andere vraag. Je hebt vaak gesproken over Duitsland, je zegt altijd the winner takes it all, jullie zijn nummer één maar de nummer twee en nummer drie zijn van één partij

Corné van Zeijl: de nummer twee drie en vier. Twee drie en vier zelfs, maar je hebt natuurlijk ook wel eens zaken als marktdominantie. Hoelang

Corné van Zeijl: is dat window open dat jullie nog wel samen kunnen gaan met de nummer één en de nummer twee drie en vier.

Jitse Groen/Corné van Zeijl: Als jullie met elkaar zo groot zijn worden jullie met elkaar, als je samen zou gaan, misschien wel te dominant. Maar nu ga je ervan uit dat wij samen gaan. Stel dat.

Corné van Zeijl: Je zegt altijd the winner takes it all. Je moet de regels van het bundeskartelambt lezen daar staan omzeteisen in. Dat is geloof ik 500 miljoen ofzo. Voor de combinatie? Voor de combinatie. Je geeft echt je hebt aangegeven bij de derde bij de tradingupdate dat jullie extra gaan investeren, omdat de order in Duitsland die trokken verder aan.

Corné van Zeijl: Wat kunnen beleggers verwachten, want je gaf net hier aan dat de omzet of de marketing ten opzichte van omzet was 17% punten gedaald. Maar nu ga

Corné van Zeijl: je toch weer extra gas geven zo las ik het in ieder geval. Ja, maar niet op marketing

Jitse Groen: Wij hebben eigenlijk gezegd. Wij hebben op dit moment in 34 steden een Scoober. Moet ik even uitleggen denk ik.

Jitse Groen: Dat is ons eigen bezorgdienst waarbij wij zelf bezorgen. Is ongeveer 2% a 3% van onze bestellingen. Wat daar belangrijk bij is, is dat wij in heel veel steden in Europa, want we doen dit inmiddels in volgens mij vandaag in 35 steden in Europa.

Jitse Groen: Dat is op zich een bedrijf in een bedrijf, dat we daar doen. Op zich een klant ziet het verschil niet of wij nou bezorgen of het restaurant. Dat is een kostbare business. Wij geloven ook niet dat we daar geld mee kunnen verdienen, maar het is wel

iets wat de klant wil. Wij kunnen beslissen, want dat is echt een beslissing

Jitse Groen: die wij nemen, om in elk van deze steden de grootste te zijn en nogmaals het is maar 2% a 3% van onze bestellingen. Maar wij vinden het eigenlijk belangrijk dat we in elke niche van onze markt de grootste partij zijn. Dan komen we terug bij de

Jitse Groen: disruptie. Wij willen niet toelaten dat iemand anders een niche van ons product pakt, want wie weet wat hij in de toekomst gaat pakken.

Jitse Groen: Het is voor ons gewoon volgen wat een klant wil. Als een klant wil dat wij de koffie van een klant gaan bezorgen dan snapt iedereen dat volkomen onrendabel is, maar wij gaan het wel doen. Zoals de donuts?

Jitse Groen: De donuts. Dunkin donuts die hadden vandaag een persberichtje.

Ronald Koopman: Dan vraag ik me wel af, als ik bij Deliveroo bestel dan er staat keurig twee euro vijftig bezorgkosten. Als ik bij jullie bestel dan zie ik niks.

Jitse Groen: We hoeven dat ook niet. Wij hoeven daar ook niks aan te verdienen. Dus dat bezorgen jullie dan gratis? Ja. Waar verdien je dan geld op?

Jitse Groen: Even zonder gekheid.

Jitse Groen: Wij komen dus. Waarom groeien wij zo hard? Wij komen eigenlijk uit die vrijdagavond pizza. Je bestelt vrijdagavond een pizza en die wordt dan gebracht. Toen ik klein was het de zondagavond Chinees maar. Zondagavond Chinees, prima voorbeeld, zondagavond Chinees. Vervolgens woon jij in een bepaalde stad en jij denkt van nou ik moet eigenlijk ook een salade hebben voor mijn lunch. Nou salades

Jitse Groen: worden niet bezorgd dus dan gaan we dat doen.

Jitse Groen: En wat doe je vervolgens. Heb je zondagavond Chinees en een salade op woensdag. Bestel je al twee keer. Dat is natuurlijk voor ons van belang, want onze gemiddelde klant bestelt acht keer en die gemiddelde bestelling moet uiteindelijk

Jitse Groen: richting de 365 maal 3 keer. Ik zeg niet dat we daar ooit komen, maar dat is eigenlijk wel stiekem de bedoeling. Bob ik heb jou nog niet gehoord.

Bob Homan: Ik ben wel overtuigd, want ik ben inderdaad die 'late',

Bob Homan: Ik ben altijd laat met ontwikkelingen, maar dat is ook de meerderheid.

Bob Homan: Ik bestel altijd nog telefonisch, omdat ik denk als ik via internet bestel dan is er misschien morgen een keer dan heb ik geen gevoel bij. Nu ik dit hoor denk ik hé

dat moet ik zeker eens proberen. Er zit absoluut nog groei in dat weet ik zeker. Wat ik me afvraag is?

Bob Homan: Ik ben de late majority in marketing termen. Corné van Zeijl: De lacking majority.
Bob Homan: Nee ik hoor niet niet bij de lacking.

Bob Homan: Intussen wordt je ook ouder dus waarschijnlijk wel. Wat ik me afvraag is, Bob Homan: het is vrij makkelijk te kopiëren. De toetredingsbarrière...
Bob Homan: Ik kan me voorstellen dat een

Jitse Groen: middelgrote grote stad die denkt, de winkeliersvereniging, we gaan zelf zo een dienst oprichten. Dat is dus, ik vind dat hoor je wel is, daar wordt buitenproportioneel veel aandacht aan besteed. Ik heb gewild dat toen ik mijn bedrijf oprichtte dat er zoveel aandacht voor dat bedrijf was. Dat duurde helaas een jaar of tien.

Jitse Groen: Er zijn enorme entree barrières in deze markt en dat komt, omdat het gros van onze klanten. Ik weet niet precies wat het is, maar laten we zeggen dat het 80% is van het gros van onze bestellingen. 80% van de bestellingen zijn bestaande klanten.

Jitse Groen: Elk jaar voegen we, laten we zeggen 20%

Jitse Groen: nieuwe klanten toe. Die 80% die doet eigenlijk al 18 jaar hetzelfde. Als we gaan kijken naar de bestelling.

Jitse Groen: Ze bestellen elke keer ietsje meer. Dus waar gaat

Jitse Groen: onze marketing in. Gaat alleen maar in die nieuwe orders en daardoor groeien we. Als wij niks aan marketing zouden doen dan heb jij niks meer te klagen over de operationele kosten en al dat, maar dan zouden wij volgend jaar meer omzet doen dan dit jaar. Dat is heel bijzonder aan dit businessmodel, want in de meeste e- commerce, ik vind het voorbeeld van Souplesse vind ik altijd heel leuk.

Jitse Groen: Het is eigenlijk een beetje een verdrietig verhaal.

Jitse Groen: Zij krijgen elk jaar uit hun klantengroepen minder bestellingen en dat komt, dat is kattenvoer hondenvoer en dat soort werk, die huisdier gaat dood.

Jitse Groen: Dat is niet goed voor je herhaalbestelling. Maar die kopen toch weer nieuwe huisdieren dan of niet? Soms wel, maar in elk geval als jij een nieuwe klant hebt geworven, met laten we het simpel houden een goudvis.

Jitse Groen: In ons geval ga je elk jaar meer bestellen en dat zorgt er dus voor dat hoewel wij klanten verliezen, want elk bedrijf ieder e-commerce bedrijf verliest klanten. Die bestaande groep gaat steeds meer bestellen en dan komt dus, dan kom ik terug op jouw vraag. Als je, we hebben 12 en een half miljoen klanten, als het grootste gedeelte van die klanten terugkeert dan kun jij wel beginnen met nul klanten, maar je hebt ook nog een marketing budget.

Jitse Groen: Je bent misschien heel goedkoop, want je kunt 6% vragen, want er is natuurlijk heel veel over onze commissie te doen geweest, maar dan ga je 6% rekenen over nul euro. Wat schiet je daar als restaurant nou mee op? Dan kun je beter aansluiten bij ons dan krijg je 90.000 euro omzet en dat is onze business. Het is heel erg ingewikkeld en dat geldt voor ons, maar dat geldt ook voor de concurrentie om bijvoorbeeld wij kunnen makkelijk,

Jitse Groen: want we weten hoe het moet. Dat als we dat 20 jaar geleden hadden gedaan was het vast gelukt, maar op dit moment kan dat gewoon niet meer. Duidelijk verhaal. Corné.

Corné van Zeijl: Waar ik me wel een beetje zorgen over maak is, A, dat je dus met de Scoober van deze wereld

Corné van Zeijl: als het goed is een grote gedeelte van de omzet waar je dus niks mee verdient. Dat is niet helemaal waar maar goed. Je zei zelf dat je er niks

Corné van Zeijl: mee verdient. Nee we verdienen op die orders niks. Alleen als jij als meer.

Corné van Zeijl: Je hebt een heel ander businessmodel, daadwerkelijk bezorgen van de order is toch heel wat anders dan de internetsite die je bij de orders kan plaatsen. Dus dat betekent,

Corné van Zeijl: je hebt veel meer operationele kosten.

Corné van Zeijl: Het mooie van jullie businessmodel is dat je heel investment light was, je had de grootste investeringen zijn marketing. Marketing, marketing, marketing en daarom zijn jullie zo groot geworden. En nu moet je opeens in scooters in elektrische fietsen, je hebt een hoop mensen erbij gekregen, dat is voor mij één zorg. Een tweede zorg is als het tot een Duitse consolidatie komt.

Corné van Zeijl/Jitse Groen: Je hebt nummer één twee drie. Je zegt een van de reden waarom julle zo succesvol zijn is omdat je een platform hebt. Dan heb je er opeens vier, want dat is gelijk het grote nadeel van de concurrent, die moeten dan allemaal

integreren op jou. Dat gaat natuurlijk wel een heel lang proces worden en ze zullen niet gratis zijn. Dat zal een heel aardig prijsje worden. Ik vind het aardig dat iedereen

Jitse Groen: nu denkt dat wij die concurrent gaan kopen. Daar ben ik eigenlijk wel blij mee, want

Jitse Groen: dat stond niet in het prospectus. Jitse Groen: Maar dat is natuurlijk...
Jitse Groen: Je moet niet vergeten dat zelfs de concurrent

Jitse Groen: en wij erbij opgeteld is maar een heel klein gedeelte van de orders die er in Duitsland plaatsvinden. Wij hebben de helft van de bezorgrestaurants in Duitsland aangesloten. Wij hebben in Nederland 80% van de bezorgrestaurants aangesloten.

Jitse Groen: Ik zeg niet dat de andere helft evenveel bestellingen gaat doen als de eerste helft, maar iedereen snapt dat als die andere helft ook aansluiten dat we meer omzet gaan draaien. Dus

Jitse Groen: de offline markt is vele malen groter dan onze concurrentie en we groeien dus ook hard. Niet, omdat we allerlei klanten van die concurrent afpakken, die klanten bestellen offline, die zijn zoals die meneer. Denk je dat, want in nederland maak je natuurlijk een hele mooie marge, 35% ongeveer. Inclusief overigens bezorgdienst.

Corné van Zeijl: Dat is dan als je in Duitsland, daar heb je uitgelegd die markt is 5 a 6 keer zo groot en dan zijn je operationele kosten, je marketingkosten nog veel hoger, omdat die omzet nog veel hoger moet gaan worden.

Jitse Groen: De kosten in Duitsland zijn hoog omdat ze 5 keer groter is dan Nederland. Dat vergeten wij Nederlanders wel eens. Of als we er tegen voetballen, maar het is vijf keer groter dan Nederland.

Jitse Groen: Waar zie je qua marge ontwikkeling, wat zie je als de markt als je zo verder gaat en geen consolidatie wil, wat denk je dat over vijf jaar daar mogelijk is voor jullie? In principe zou je in een groter land waar je de baas bent, waar je de dominante partij bent, zou je meer in je marge dus niet alleen in een absolute aantal, een hogere marge moeten hebben,

Jitse Groen: omdat natuurlijk de kosten van je platform relatief een stuk lager zijn.

Jitse Groen: Maar dat gaat dan wel op in een situatie zonder concurrentie. Natuurlijk neemt de concurrent een gedeelte van de markt af.

Jitse Groen: Maar voor ons is dat eerlijk gezegd ook nog niet zo relevant, want we zijn bij lange na nog niet aan de top van de markt. En die markt dat is ook, we hebben gezegd de markt is ongeveer 9 miljard groot. We denken nu dat die 12 miljard groot is. Dus het is ook nog eens een bewegend doelwit en dat komt, omdat de mensen meer gaan bestellen.

Jitse Groen: Mensen vragen voortdurend naar die consolidatie in Duitsland, die is niet zo nodig voor ons. Je kunt nu hard genoeg groeien met je 40% nieuwe ordersn dat eigenlijk nog genoeg potentie biedt voor de komende jaren. Correct.

Jitse Groen: Even een paar vragen van kijkers zal ik even behandelen. Ronald Koopman: Wat is je hoogste doel?
Jitse Groen: Ooh.

Jitse Groen: Nou ja, de beste site bouwen ter wereld voor bezorgen. Ter wereld? Ronald Koopman: Die internationale expansie gaat door.
Jitse Groen: Je moet twee dingen onderscheiden. Je hebt natuurlijk grootte van je orders, je omzet en je winst, maar we willen de beste site bouwen en dat betekent dus ook dat we de bezorging doen van salades. Die zijn niet winstgevend, ok, alla.

Jitse Groen: Maar dat betekent ook bijvoorbeeld dat wij op kantoor, we hebben een bedrijf overgenomen, op kantoren bezorging mogelijk willen maken. We bezorgen op Schiphol om voorbeelden te noemen. Dus we willen gewoon de beste site zijn. Daaruit rolt uiteindelijk denk ik ook een heel mooi resultaat, niet alleen voor ons maar ook voor beleggers bijvoorbeeld. Maar dat is onze filosofie.

Jitse Groen: Dus het gaat niet per se om de grootste. Dat gezegd hebbende er zijn vier zijn.

Ronald Koopman: In Mumbai heb je een hele interessante maaltijd bezorgdienst die vaak van particulieren naar kantoren gaat. Heel complex.

Ronald Koopman: Is dat een markt voor jullie? Nee. Er wonen

Ronald Koopman: pak 'm beet 18/19 miljoen geregistreerde bewoners in een stad als Mumbai, moet ik zeggen.

Jitse Groen: Dat is net zo een verhaal van als ik maar een half procent van de Chinezen had. Als je ze allemaal een flesje cola laat drinken.

Jitse Groen: Nee, het is wel belangrijk. Er zijn

Jitse Groen: wereldwijd zijn er eigenlijk maar drie heel winstgevende eten bestelsites.

Jitse Groen: Dat zijn wij in Nederland, JustEat in Engeland en Clubhub in de Verenigde Staten , drie. Er zijn

Jitse Groen: dan praat ik even logistiek, want ik denk dat dat een logistieke dienst is, er zijn nul winstgevende logistieke websites die zelf bezorgen, wereldwijd. Daarom zeggen wij ook als je ons kunt vertellen hoe je er geld mee kan verdienen fantastisch, maar wij verdienen er geen geld mee.

Jitse Groen: Dus, het is ook niet zo dat je omdat er toevallig veel mensen in een markt wonen als je dan ineens veel geld gaat verdienen. Het is best wel ingewikkeld om de landen te kiezen die interessant worden.

Jitse Groen: Het kan best wel zijn dat je in India geld gaat verdienen, maar dat zal in elk geval een stuk later zijn dan wanneer je in Duitsland geld gaat verdienen.

Jitse Groen: Als je dan gaat kijken in Europa. Wat zijn nou de grootste markten in markten.

Jitse Groen: Een jaar geleden of twee jaar geleden zou ik hebben gezegd een bedrijf dat een leuke app ontwikkelt, maar ik denk nu dat je het in voice moet gaan zoeken.

Ronald Koopman: Ga je dat ook doen? Dat doen wij al.

Jitse Groen: Helaas werkt dat alleen in Duitsland en Oostenrijk.

Ronald Koopman: Jammer dat wij dat weer niet weten. Nee maar goed dat doen wij. Dus je kunt bestellen, dan praat je tegen een muur, zoals in Star Trek, je praat tegen een muur.

Jitse Groen: Die kerel in Star Trek kreeg er alleen een kopje thee uit. Jitse Groen: Bradwurst.
Ronald Koopman: Zou de maaltijd per drone bezorgd kunnen worden? Nee. Nee? Waarom niet?

Jitse Groen: Kijk één van de voordelen van het bestellen van je eten is dat iemand je eten komt brengen.

Jitse Groen: Dus met een drone zit je al heel snel van, dan moet je een soort helikopter

landingsplek in je tuin gaan bouwen. Dat wordt te ingewikkeld denk ik.

Ronald Koopman: Nog een leuke wat als vraag. Als er een rage ontstaat dat mensen meer thuis gaan koken? Dan ben je klaar.

Jitse Groen: Nee, helemaal niet, nee.

Jitse Groen: Kijk als mensen acht keer per jaar bestellen wat doen ze de rest van het jaar dan?

Ronald Koopman: Slim genoeg. Nog een laatste vraag misschien. Wat is je mening over zzp'ers als bezorger bij de concurrenten?

Jitse Groen: Vind ik meer iets voor de overheid. Ik denk dat het in algemene zin hele slechte zaak is dat mensen onder het minimumloon onverzekerd

Jitse Groen: in steden rondrijden op fietsen. Op een eigen fiets notabene. Maar dat is meer iets wat de overheid zou moeten oplossen en ik kan erover zeggen natuurlijk dat het concurrentienadeel voor ons is dat we die mensen in dienst nemen.

Jitse Groen: Het zijn relatief kleine sites die dit doen, maar ik vind Jitse Groen: wel dat de overheid er wat tegen zou kunnen doen.
Ronald Koopman: Jongens jullie nog? Nee? Ik wil even een klein polletje voor, dat mag je dan zo doen, voor de kijkers thuis. Het aandeel Takeaway.com, kopen, houden, verkopen of geen idee. Gaan we zo even naar die

Ronald Koopman: uitslag kijken. Albert?

Albert Jellema: Ik zat te lezen naar de IPO en ook de doelstellingen. Volgens mij zijn de doelstellingen van 2015 tot en met 2018, is het time frame wat destijds werd gegeven. Dus 25% ordergroei en dan omzetgroei boven de ordergroei. Wanneer kunnen we een

Albert Jellema: update verwachten?

Jitse Groen: Dat zou volgend jaar kunnen zijn.

Jitse Groen: Is ook de vraag wat onze doelstellingen zullen zijn.

Jitse Groen: Ik kan er niet op vooruitlopen. Als je gaat kijken naar ons bedrijf.

Jitse Groen: Ik snap dat mensen heel erg focussen op die periode dat we beursgenoteerd zijn, we hebben al 18 jaar dezelfde strategie. Op zich is het niet zo ingewikkeld om in te schatten wat wij gaan doen de komende jaren.

Ronald Koopman: Wat die kijkers betreft, je bent niet

Ronald Koopman: heel erg geslaagd om veel zieltjes te winnen geloof ik. Kopen zegt 26%, maar 24% heeft nog steeds geen idee wat te doen met Takeaway.com

Jitse Groen: Onbekend maakt onbemind. Maar daarvoor zit je dus hier.
Jitse Groen: Die gaat mijn aandelen straks overnemen.
Jitse Groen: Maar goed, ik wil toch nog heel even, dankjewel, ik wil dat jullie allemaal eventjes kijken naar de komende week, aantal dossiers gaat het nieuws beheersen denk ik. We hebben Italië, we hebben brexit. We hebben

Ronald Koopman: de ontmoeting tussen Trump en Xi, maar dat zal in de G20 ergens in november worden. Wat denken jullie dat de belangrijkste richtinggever op de markt gaat worden?

Ronald Koopman/Corné van Zeijl/Bob Homan: Ik kijk heel erg naar de PMI's die van de week gaan komen, de inkoopmanagersindex moeten wat inzicht geven in hoeverre het gaat met de wereldwijde economie. Zoals je net hebt gehoord maak ik me wel een beetje zorgen over. De bedrijfscijfers he, want je ziet als het een beetje meevalt het gaat hard omhoog. Het is gevoeliger dan ooit, omdat mensen heel onzeker zijn. Maakt niemand zich zorgen over

Ronald Koopman: de britten?
Corné van Zeijl: Nog niet.
Ronald Koopman: Je kan een hele lange lijst maken tegenwoordig. Nou ik heb er een paar dingen uitgepakt. Albert? Ik ben een bedrijfsman.

Albert Jellema: Dus ik vind het gewoon de bedrijfscijfers die gaan uitkomen dat is voor mij het signaal over hoe het met de economie gaat. Als je een Unilever krijgt een ASML dan weet je uiteindelijk hoe het met de sectoren gaat. Als je ziet hoe de goede bedrijven zich ontwikkelen en de macro data om daar dan conclusies aan te verbinden is voor mij altijd wat lastig, dus ik kijk naar de bedrijven. Jitse Groen, waar kijk jij
naar uit komende week? Ronald Koopman: Ajax.
Jitse Groen: We zitten in het integratietraject, daar zijn we best druk mee. Wat is dat?

Jitse Groen: Nou een bedrijf gekocht en wij zijn van de totale integratie van het platform. Dat is best wel lastig.

Ronald Koopman: Dankjewel voor jullie komst. Bedankt. Jullie ook bedankt.

Ronald Koopman: We zijn elke dag online te vinden via rtlz.nl. Op maandagavond live via rtlz.nl/beursinside, dinsdag en woensdag ook op televisie bij RTL Z. Volgende week Onno van de Stolpe van Galapagos. Meld je nu alvast aan rechts op het scherm en je kan je ook alsnog aanmelden voor het RTL Z beursspel. Er spelen zo een 6400 mensen op dit moment.

Ronald Koopman: En het loopt nog drie weken dus je kan nog altijd winnen. Bob Homan tenslotte komt op dertig oktober vertellen welke tien aandelen je moet hebben in 2019. Bob noem er is één. UBS maar die hebben we al gehad.

Bob Homan: Nog eentje dan. Ik denk dat je weer Amazon moet kopen. Weer? Bob Homan: Die hebben we al drie jaar op rij en tot nu toe... En de rest komt Ronald Koopman: volgende week, dinsdag. Dankjewel.

Ronald Koopman: Tot volgende week! Dag.

;
1348 keer bekeken

De 10 beste aandelen voor 2019

De 10 beste aandelen voor 2019

Leer in één uur wat de beste aandelen, sectoren en thema's worden volgend jaar. Onder dit motto analyseren Sander van Baren (ING Sprinters) en Bob Homan (ING Investment Management) de markt. Wat is de visie van Bob en welke Sprinters zijn kansrijk?  

Daarover gaat dit online seminar. Welke praktische beleggingskansen biedt de actualiteit. Hoe kan ik, als belegger, profiteren?  

In deze aflevering  bespreken Sander en Bob in ieder geval de volgende onderwerpen:

  • Welke aandelen zijn nu in trek?
  • Welke toppers zijn er voor volgend jaar
  • Naar welke thema’s moet je nu kijken?  
  • Liggen de aandelenmarkt en de rentemarkt er nog goed bij?    

    Dit webinar wordt gepresenteerd door RTL Z-beurscommentator Janneke Willemse.  

  • dinsdag

    30

    oktober 2018

    Dit webinar heeft al plaatsgevonden.