Webinar voor bedrijfscommunicatie

Presenteer kwartaalcijfers, lanceer een nieuwe productlijn, of deel een interessant interview met de CEO. Webinars zijn daarvoor de tool bij uitstek, omdat ze interactief zijn, veel personen op verschillende locaties bereiken en je ze kunt terugkijken.

Webinar voor interne communicatie

Hoog engagement

De bereidheid van medewerkers om informatie via video tot zich te nemen is vele malen groter dan bij geschreven documentatie. Onderzoek laat zien dat we van beeldmateriaal 95% onthouden en van een geschreven boodschap slechts 10%. Niet gek, want onze hersenen verwerken beeld 60.000 keer sneller dan geschreven tekst. Onze hersenen houden simpelweg van beeld.

Het webinar heeft als extra voordeel ten opzichte van een video dat het interactief is. We zien dat de betrokkenheid tijdens een webinar groot is: kijkers volgen een webinar gemiddeld 47 van de 54 minuten. Maar liefst 60 procent geeft antwoord op pollvragen en 32 procent stelt een vraag via de chat. Met andere woorden, kijkers bekijken niet alleen een heel groot deel van het webinar, ze doen ook actief mee.

Bereik al je werknemers

Heeft je organisatie vestigingen op verschillende locaties, of in diverse tijdzones? Een webinar is het ideale medium om je boodschap eenduidig over te brengen. Live én on-demand. Met de on demand-versie is je verhaal namelijk ook beschikbaar voor werknemers die het webinar niet live bij kunnen wonen. Iedereen kan op elk moment de opname bekijken.

Train je personeel

Je kunt een webinar ook inzetten voor trainings- en bijscholingsdoeleinden. Hierbij bepaal je zelf waaraan je werknemer moet voldoen om geaccrediteerd te worden. Denk hierbij aan een minimaal aanwezigheidspercentage en een multiple-choice-examen. Met de on demand-webinars geef je werknemers de gelegenheid om de training op een later tijdstip te volgen. Ook in dit geval kunnen ze automatisch worden geaccrediteerd.

Webinar voor externe communicatie

Jaar- of kwartaalcijfers presenteren? We zien dat hiervoor steeds vaker webinars worden ingezet. Simpelweg omdat stakeholders van over de hele wereld er als het ware bij zijn. Met een webinar hoeft de CEO niet meer een ‘rondje langs de velden te maken’. Maar ook voor nieuwe producten en diensten worden webinars steeds vaker ingezet, zowel B2B als B2C.

Inzicht in data

De belangrijkste reden om een webinar in te zetten is vaak dat mensen op verschillende locaties zitten en er niet live bij kunnen zijn. Maar vergeet de bijkomende voordelen niet. Bijvoorbeeld dat een webinarplatform als dat van ons ook de mogelijkheid biedt voor interactie. Kijkers kunnen vragen stellen of reageren op een enquêtevraag. Al deze data worden opgeslagen. Zo bewaart ons platform relevante deelnemersdata zoals chatvragen, enquête-, poll- en toetsresultaten en klikgedrag. Met deze schat aan informatie weet je precies waar de doelgroep behoefte aan heeft, zodat je die kennis kunt inzetten bij een volgend webinar of in verdere communicatie.

Meer dan een momentopname

Het zou zonde zijn als de boodschap alleen tijdens de live-uitzending kan worden gedeeld. De on demand-versie maakt het mogelijk om het webinar ook naderhand beschikbaar te stellen. Op deze manier raken meer mensen vertrouwd met je boodschap en bouw je een overzichtelijk archief met webinars op.