Webinar voor leadgeneratie

Volgens veel businesses zijn webinars de beste manier om leads te genereren. Niet voor niets: in webinars kun je veel van je bedrijf laten zien en tegelijkertijd vragen van klanten beantwoorden. Maar bovenal creëren de webinars waardevolle data.

Webinars worden steeds vaker ingezet om leads te genereren en potentiële klanten om te zetten naar betalende klanten. Begrijpelijk, want webinars hebben de kracht om veel van de persoonlijkheid van het merk te laten zien. Dit vergroot het vertrouwen en de gunfactor. Ook kunnen deelnemers direct vragen stellen, waardoor je potentiële zorgen of twijfels kunt wegnemen. De ervaring is dan ook dat leadgeneratie met webinars zeer succesvol is.

Data als geheim wapen

Het Online Seminar-platform is ideaal voor lead-generated webinars. Ons geheim? Data. Er is geen platform dat zo gedetailleerd data verzamelt en inzichten biedt. We zijn bovendien de enige die ook in de terugkijklink data verzamelen. Dit betekent dat als iemand het webinar terugkijkt, diegene nog steeds vragen kan beantwoorden of op calls to action kan klikken. Het webinar leeft dus voort ook na de live-uitzending. Wij geloven in aandacht. Aandacht voor de boodschap en doelen van jouw bedrijf. Aandacht voor het webinar. Dit betekent concreet dat we samen de analyse doen. Samen zorgen we ervoor dat jouw bedrijf het meeste uit het webinar haalt.

Zo genereer je leads met webinars. Volg deze vijf stappen om tot een sterk lead-generated webinar te komen:

Stap 1: een goed concept en een doordacht marketingplan

Een webinar is niets zonder publiek. Daarom is het zaak om eerst een concept te ontwikkelen dat aansluit bij je doelgroep en een marketingplan om hen te bereiken. Voor het genereren van leads kun je de volgende vuistregel hanteren om te bepalen hoeveel conversie je behaalt.

Stap 2: een strakke presentatie

In basis gaat zaken doen om vertrouwen en de overtuiging dat je bedrijf het probleem van je klant kan oplossen. Een webinar biedt de kans om echt iets van het bedrijf en de mensen te laten zien, terwijl je tegelijkertijd honderden mensen bereikt. Dat is de kracht van een webinar. Zorg er daarom voor dat de presentatie professioneel is, doordacht en dat die tegelijkertijd persoonlijk is en het probleem van de klant raakt.

Stap 3: gebruik slim de tools van een webinar

Wist je dat een webinar gemiddeld 55 minuten duurt, en dat live kijkers maar liefst 47 minuten (86%) van het webinar bekijken? In een webinar kun je gemakkelijk met je publiek in gesprek via de chattool. Stel daarom interessante vragen. Zo verhoog je het engagement. Ook kun je in het webinar call-to-action-buttons inzetten. Gebruik een aansporende tekst zoals ‘meld je aan voor de nieuwsbrief’, ‘plan een adviesgesprek’ of ‘schrijf je in voor het volgende webinar’.

Stap 4: analyseer de data

Het platform verzamelt alle relevante informatie over de webinarkijkers. Hoe lang keken ze naar het webinar? Welke onderwerpen hadden vooral hun interesse? Op welke manier deden ze mee tijdens de uitzending? De antwoorden op deze en meer vragen leveren een handig rapport op dat je in volgende webinars weer kunt inzetten.

Stap 5: het belang van follow-ups

Veel mensen nemen niet direct na een webinar een besluit over een aanschaf. Ze laten het nog even op zich inwerken, of willen het nog bespreken. Daarom is een goede follow-up essentieel. Je kunt deelnemers bijvoorbeeld automatisch uitnodigen voor een volgend webinar. Dankzij contactgegevens, clicks op call-to-action-buttons en de chathistorie heb je een follow-up op maat. Op die manier kun je ook binnen de doelgroep verschillende doelgroepen maken en ze een aanbod doen dat op dat moment bij ze past.