Skip to main content

Wil je zelf een webinar organiseren? Met deze 5 simpele, doeltreffende handvatten leg je de basis om jouw webinar succesvol te maken.

1. Begin met een sterk concept

Het geheim van een goed idee is dat het simpel is en interessant voor je doelgroep. Als je niet weet wat er binnen je doelgroep leeft, is het advies om onderzoek te doen. Bijvoorbeeld voor een financiële instelling: “Wat beweegt jongeren om te beleggen in crypto’s: De visie op rendement, vanuit generatie Z” Wanneer je een concept hebt, is het goed om dit te toetsen bij verschillende collega’s en hen ook te vragen om input en invalshoeken.

2. Zorg dat je techniek werkt

Je wilt zekerheid dat op het moment suprême de techniek in orde is. Zorg dus dat je niet voor verrassingen komt te staan: je hebt een geschikte studio, een webinarplatform en een technisch team nodig. Een vakbekwame presentator, die deze techniek voor zich kan laten werken én optimaal gebruikt tijdens de uitzending.Hiervoor verzorgen wij speciale sprekerstrainingen.

3. Een goede voorbereiding is het halve werk

Begin nooit onvoorbereid aan een webinar. Zie het als een televisie-uitzending: die is met veel zorg en aandacht voorbereid. Nodig tijdig interessante sprekers of experts uit. Zij leveren meerwaarde aan de uitnodiging en de uitzending. Laat ook een professionele presentator en moderator(en) aansluiten. Die kunnen de uitzending in goede banen leiden.

4. Bereik je doelgroep

Je wilt zo veel mogelijk mensen binnen je doelgroep interesseren om het webinar bij te wonen. Zorg ervoor dat het webinar tijdig, regelmatig én via de juiste kanalen bij deze doelgroep onder de aandacht wordt gebracht.

5. Connect, ook na de uitzending!

Het webinar is de opstap naar zoveel meer. Smeed het ijzer als het heet is. Nu zijn de deelnemers enthousiast. Verzamel e-mailadressen en vraag de doelgroep in welke aspecten ze nog meer interesse hebben. Op die manier kun je nog dieper ingaan op het onderwerp en je kijkers langer betrekken. Dit levert je wellicht ook waardevolle data op voor een vervolg. Start eventueel een webpagina over het betreffende onderwerp, zodat bezoekers ook na de uitzending meer informatie kunnen vinden. Een goed ingerichte salesfunnel kan je achteraf ook verkoop en leads opleveren.