Skip to main content

Het organiseren van een webinar gaat veel verder dan zenden naar je doelgroep. Juist de interactie met je deelnemers én de data die daardoor beschikbaar komen, maken webinars bijzonder interessant. Iedere euro die je investeert in je online uitzending mag rendement opleveren. Dat rendement zit hem in de kwaliteit en waarde van je data. Hoe beter je je doelstelling en inhoud voor elkaar hebt, hoe gerichter je achteraf aan de slag kunt. Marthijn Pieters, CEO van Online Seminar, deelt zijn kennis en ervaring in deze video.

Transcript van de video

Anic van Damme – Presentatrice: We hebben drie verschillende manieren gezien van hoe bedrijven eigenlijk plukjes data gebruiken om waarde toe te voegen voor hun bedrijf. Maar welke data is er eigenlijk allemaal beschikbaar? Marthijn neemt je mee.

Marthijn Pieters – CEO: “Ja, toen ik dit stukje werd gevraagd om te presenteren, dacht ik: waar gaan we het nou vandaag dan in die data insights over hebben? Want ik kan daar allerlei hartstikke mooie percentages opgeven over: als je een database van 100.000 mensen hebt, hoeveel zich dan gaan inschrijven voor jou uitzending? Wat de conversieratio naar kijken of niet kijken is, hoeveel mensen on demand naar je uitzending gaan kijken. Daar hebben we inmiddels duizenden uitzendingen ervaring in. Maar het allerbelangrijkste in het hele datamodel is, is dat je jezelf van tevoren afvraagt: wat wil ik nou eigenlijk weten van mijn kijker? En dat heeft alles te maken met het opzetten van de inhoud van je uitzendingen, van de reeks die je wil gaan organiseren en de boodschap die je wil overbrengen.”

Het opbouwen van engagement

“Ik vond het dus daarom beter om het wat algemener en hoogover te houden. De belangrijkste outtake die ik eigenlijk uit deze uitzending wil meegeven, is dat het gaat over engagement. Wij hebben vandaag een uitzending georganiseerd. Daar hebben zich een grote groep mensen voor ingeschreven en inmiddels weten wij wie die kijkers zijn. Als bedrijf moet je je tijdens die uitzendingen afvragen: ja, wat wil ik nou aan ze vragen? Waar wil ik nou heel concreet antwoord of waar wil ik een concrete actie op hebben? Dus er is niks belangrijkers vinden wij, dan het opbouwen van engagement tijdens een uitzending. En hoe doe je dat dan?”

“Er zijn natuurlijk allerlei standaardelementen voor, die we in de tooling kunnen aanbieden, maar dat gaat ook over de onderwerpen die je tijdens zo’n uitzending aanbiedt. Dus wij vinden altijd dat je de cliënt de mogelijkheid moet geven, om van tevoren aan te geven, waar hij het over wil hebben. Jouw kijker moet eigenlijk aan ons van tevoren vertellen wat hij in die uitzending wil bespreken, want dan kun je echte interactiviteit, zowel in je live als in je on demand versie, opbouwen. Dat is zeg maar de ene kant. Dus het gaat over het hebben van engagement met je kijker. Daar kun je heel veel van leren. Je weet van tevoren wie iemand is, die naar jouw uitzending zit te kijken. En aan de andere kant gaat het over de return on investment.”

De ROI van een uitzending

“De uitzendingen die ik op dit moment voorbij zie komen, als het niet via LinkedIn is, is het via andere social platformen, waarin daar mega wordt gepusht om door ieder bedrijf om naar zo’n uitzending te komen kijken. Is dat je je moet afvragen: wat is nou de ROI die ik wil maken op die uitzending? Een spreker kost heel veel geld, een studio kost heel veel geld, het format dat je laat maken, kost vaak veel geld. En daar zijn we met z’n allen heel erg druk mee. Voor jullie, als webinar-organisatoren of als kijker, is dat een belangrijk deel van het spel. Maar vaak vergeten we om met elkaar na te denken over: maar wat is dan de volgende stap?”

“Het mooiste voorbeeld dat ik hiervan heb, is de case die Nancy eigenlijk zo straks kwam bespreken. Bij Rabobank werken we voor de private banking afdeling. Er zijn wel 100.000 private banking klanten. En de opdracht die wij hebben gekregen, is om zoveel mogelijk van de beleving van die klanten te vatten in het profiel van die kijker. En dat op geautomatiseerde wijze terug te leveren aan Rabobank, zodat ze ook daadwerkelijk wat kunnen doen met de mening, met de behoefte van hun cliënt. Dus ja, we willen graag met z’n alle focussen op het mooi maken van een uitzending, op het zorgen dat het technisch foutloos loopt, maar waar naar onze mening nog veel te weinig aandacht voor is, is de aftermath: wat ga ik daarna met al die kennis en kunde doen?”

“Je ziet dat grote bedrijven daar al mee bezig zijn. Die zijn heel erg data-gedreven en die zijn druk bezig om daar invulling aan te geven, om daar lering uit te trekken. En in die komende sessies die we de komende maanden gaan organiseren, de inspiratiesessies, wil ik jullie graag meenemen in de reis die je moet ondergaan om dat op een goede manier in te richten, vorm te geven. En te zorgen dat iedere euro die je in zo’n uitzending investeert, minimaal een euro vijfentwintig voor jouw organisatie gaat opleveren. Dat is wat mij betreft het belangrijkste wat ik je kan meegeven over data insights. Het gaat niet vandaag over percentages, conversie van kijker naar on demand. Het gaat vandaag over: wat wil jij weten van je cliënt, kijker of student of wat dan ook? En wat ga je hem aanbieden? En als we dat verhaal de komende periode voor jullie goed over het voetlicht kunnen krijgen, dan ga ik er graag over in gesprek.”

Wil je het hele webinar; ‘De kracht van webinars voor jouw communicatiestrategie’ graag terugkijken of luisteren?

Wil je écht
contact met je
doelgroep?

Wil je een webinar, virtueel of hybride event organiseren, of wil je meer weten over ons platform en onze studio’s? Vul het formulier in en wij komen binnen een werkdag bij je terug.

Meer weten over een van onze diensten? Wij helpen je graag.