Skip to main content

Het tijdstip voor een webinar: het lijkt misschien een ‘detail’, maar het kan zeker impact hebben op de resultaten en daarmee de inzichten die een webinar ophaalt. Hoe meer kijkers er zijn, hoe meer relevante data. Daarom is het verstandig om goed over het tijdstip na te denken.

Vakanties en feestdagen

Het ligt voor de hand om vakantieperioden en de weken met feestdagen te mijden voor het uitzenden van een webinar. Natuurlijk kunnen mensen het webinar terugkijken, maar het liefst heb je zo veel mogelijk live kijkers. Er zijn nog meer afhankelijkheden, bijvoorbeeld events waar de doelgroep naar toegaat zoals een conferentie. Dan hebben ze geen tijd om een webinar te bekijken. Het is daarom goed om die in beeld te hebben.

Wanneer je dit soort zaken hebt uitgesloten, kun je de volgende vuistregels aan houden:

B2B

Voor de zakelijke markt zijn de dagen dinsdag en donderdag vaak het meest gunstig voor een live webinar. Parttime medewerkers zijn dan vaak aan het werk. Bovendien zijn er op deze dagen over het algemeen minder vergaderingen, dus dat betekent meer deelnemers voor de live online presentatie.

Het beste tijdstip is rond 10:00 uur of juist om 17:00 uur. Dus aan het begin of einde van de werkdag. Dan hebben werknemers vaak de meeste tijd en het breekt de dag niet op. De lunchpauze kan ook een mooi moment zijn om werknemers een webinar aan te bieden.

B2C

Voor de consument geldt ook dat dinsdag en donderdag de beste dagen zijn voor een live webinar, maar dan in de avonduren.

Rond 20:00 uur hebben de meeste mensen gegeten. Ze kunnen dan rustig de online presentatie of workshop volgen. Of organiseer het webinar op werkdagen rond het middaguur, zodat kijkers de lunchpauze en het live webinar kunnen combineren.

Serie webinars

Kiest je organisatie voor het uitzenden van een serie webinars? Dan is het raadzaam elke keer hetzelfde moment te kiezen. Wanneer je elke week, maand of kwartaal een online seminar op een vast moment uitzendt, zal het deelnemersaantal steeds hoger liggen. Webinars worden dan een vast onderdeel van de marketing en/of communicatie.

Breaking news webinar

Webinars worden ook vaak gebruikt als middel voor ad hoc communicatie. Zo zijn er financiële partijen die ‘Breaking news’ webinars uitzenden over onverwachte ontwikkelingen op de financiële markten. De consument wil op zo’n moment graag houvast over bijvoorbeeld het beleggingsbeleid van de bank. Een bank toont zo haar autoriteit en de consument krijgt er inzicht en vertrouwen voor terug.

In zo’n geval is het tijdstip minder van belang: vanwege de urgentie zullen mensen andere activiteiten er sneller voor opzij zetten.