Skip to main content

Chat is een ontzettend waardevolle manier voor deelnemers om te reageren tijdens een webinar. Het is direct en makkelijk. Om nog meer uit de chat te halen, hebben we twee nieuwe vormen ontwikkeld: de groepschat en de chat tijdens een ondemand-webinar.

Zo werkt een live webinar nu

In het huidige webinar kunnen deelnemers vragen stellen die bij de organisatie van de klant terechtkomen. De vragen zijn niet in beeld, maar worden achter de schermen beantwoord. Technische vragen worden afgehandeld door onze moderatoren; inhoudelijke vragen door experts van onze klant. Wanneer een vraag voor de inhoud van het webinar interessant is, speelt de organisatie deze aan de presentator door. Op deze manier voegen vragen ook waarde toe aan het webinar zelf.

Dit is dus de reguliere optie. Op verzoek van klanten voegen we nu nog twee chatfuncties aan onze features toe. Let op: je kunt deze functies inschakelen, maar het hoeft niet.

1. De groepschat

De groepschat is eigenlijk als een forum dat tijdens het webinar in beeld is. Alles wat kijkers delen, is direct voor iedereen te zien tijdens het webinar. Deze feature is vooral interessant voor interne webinars. In de groepschat kunnen deelnemers ideeën uitwisselen en kennis delen, waardoor je elkaar echt vooruit kan helpen. Stel, je organiseert een intern webinar voor consultants over nieuwe wetgeving. Dan kan het erg interessant zijn wanneer zij, zichtbaar voor elkaar, hun kennis delen. Daar leert iedereen van die bij het webinar aanwezig is.

Deze feature is minder geschikt voor jouw organisatie als het om een extern webinar gaat. Je hebt namelijk minder in de hand wat mensen neerzetten, waardoor dit je boodschap kan vertroebelen. Als er bovendien veel kijkers zijn, komen er meer opmerkingen binnen. Tot slot kan een actieve groepschat voor de deelnemers of presentator afleiden. De groepschat is dus vooral interessant als kennis delen voorop staat.

2. Chat tijdens het ondemand-webinar – uniek in de branche

Tijdens een ondemand-webinar, dus een webinar dat niet live is maar wordt teruggekeken, zijn er nog allerlei functies beschikbaar. Denk aan pollvragen of enquêtes. Tot voor kort was de chat tijdens een ondemand-webinar uitgeschakeld. Maar met deze nieuwe functie kunnen deelnemers alsnog hun vragen stellen. Direct, tijdens de uitzending. De chat staat dus gewoon aan, alleen gaat de vraag via een mailbericht naar de redactie toe.

Het is dan wel zaak dat de vragen binnen maximaal 24 uur worden beantwoord. Het is van belang dat er medewerkers beschikbaar zijn om de vragen te beantwoorden. Anders stel je deelnemers teleur. Maar als die er zijn, bied je deelnemers een bijna-live ervaring aan.

De chat tijdens het ondemand-webinar is uniek in de markt. Wij zijn er trots op dat we deze feature ook aan ons platorm kunnen toevoegen.