Skip to main content

Steeds meer bedrijven creëren hun eigen permanente opnamestudio op kantoor. Wat zijn de voordelen? En wanneer wordt het voor jouw bedrijf interessant? Dit is wat je moet weten over de permanente studio.

Onze wereld is steeds meer gedigitaliseerd, mede door de coronacrisis. Met name die laatste heeft ervoor gezorgd dat bedrijven versneld online communicatie met hun doelgroep zijn aangegaan. Mensen zijn immers veel thuis.

Tegelijk willen organisaties toenemende autonomie: ze willen zelf bepalen hoe vaak en wanneer ze uitzenden. Het resultaat? Steeds meer bedrijven, waaronder NCOI België, Rabobank, Aegon en UWV, kiezen ervoor om op kantoor een permanente studio te creëren.

Creëer flexibiliteit

Deze bedrijven maken slim gebruik van de ruimte. Maar dat niet alleen: ze creëren flexibiliteit voor zichzelf. ‘Een permanente studio staat altijd tot je beschikking’, zegt Cindy Ottenhoff, business development manager bij Online Seminar. ‘Wij bouwen wekelijks op meerdere locaties mobiele studio’s. Die blijft dan een of twee dagen voor een event en dan bouwen we weer af. Een permanente studio hoef je niet te boeken; je kunt op elk gewenst moment een webinar uitzenden of opnemen.’

Studio van a tot z

In de afgelopen jaren hebben we bij meerdere klanten permanente studio’s gebouwd. Het afgelopen jaar is deze vraag sterk toegenomen en we verwachten dat deze alleen maar toeneemt. Daarom bieden we deze service ook aan, waarbij we ook alle hardware, zoals microfoons, verlichting en camera’s leveren. ‘Eigenlijk alles is mogelijk om de gewenste digitale vormen te realiseren. Wij kunnen daarnaast ook het decor faciliteren. Bovendien komt de software erbij, dus de licentie voor ons platform’, zegt Cindy. ‘Vervolgens leiden we mensen binnen je organisatie op om zelf de studio te managen. Organisaties kunnen zo echt zelf aan de slag en wij zijn er altijd voor ondersteuning en onderhoud. Mocht de technische ondersteuning niet in huis zijn, dan kunnen wij die ook per webinar bieden.’

ROI van de permanente studio

En wanneer de permanente studio financieel interessant is? Lastig om te zeggen. Cindy: ‘Sommige bedrijven halen de investering er al uit met tien webinars per jaar. Over het algemeen zien we dat organisaties de studio veel vaker gaan gebruiken als ze hem eenmaal hebben. Ik ken bedrijven die drie keer per dag een webinar geven. Of de studio ook gebruiken voor video, social media-foto’s en podcasts. De studio biedt zo absoluut een kans om nog professioneler en diepgaander met digitalisering om te gaan.’