Skip to main content

Het einde van third-party cookies is nabij. In navolging van Microsoft Edge, Safari en Firefox heeft ook Google nu aangekondigd te gaan stoppen met third-party cookies in Chrome. Een keuze die is ingegeven door het feit dat deze cookies vaak niet voldoen aan de actuele privacywetten. Het is alle marketeers inmiddels bekend dat deze ontwikkeling grote gevolgen heeft voor de online marketing zoals we die kennen. Veel bedrijven zijn dan ook naarstig op zoek naar alternatieven voor third-party cookies.

Data uit eigen omgeving

Volgens Marthijn Pieters, CEO van Online Seminar, zou elk bedrijf moeten overstappen op het verzamelen van eigen data en het verrijken hiervan: “Het zal niet lang meer duren tot er helemaal niks meer mag op het gebied van third-party data. De opties zijn dan beperkt tot het plaatsen van cookies en het vergaren van data in je eigen omgeving. Voor veel bedrijven wordt deze eigen omgeving dan ook de belangrijkste bron voor het verzamelen van klantgegevens. De vraag rijst hoe je deze omgeving optimaal kunt benutten. Hoe verzamel je zoveel mogelijk informatie uit je eigen communicatiemiddelen, op een manier die voldoet aan alle huidige privacyrichtlijnen?”

Branded online portaal

Er zijn verschillende manieren om als bedrijf je eigen data te verzamelen. Sterker nog, veel bedrijven doen dit nu al. Beschik je over een bestand met nieuwsbriefontvangers, dan heb je al een database met gegevens van potentiële klanten. Een andere mogelijkheid is het publiceren van expertartikelen, met daaraan gekoppeld gratis informatieve whitepapers. Geïnteresseerden kunnen het document downloaden na invulling van enkele persoonsgegevens. In beide gevallen gaat het echter om vrij beperkte data, waar vaak weinig interessante conclusies uit te trekken zijn.

Een van de meest lonende manieren om als bedrijf je eigen data te verzamelen, is via het organiseren van webinars. Let wel: het gaat dan niet slechts om het streamen van content, maar juist om het vergaren en verrijken van de klantdata hierbij in een interactieve omgeving of portaal in de huisstijl van de organisatie.

Alle digitale communicatie, van webinars en online seminars tot podcasts en whitepapers, wordt op dit portaal geplaatst. De kijker geeft zijn consent op het gebruik van de data. Deze wordt dus geheel binnen de eigen omgeving verkregen, waardoor je op een volledig GDPR-proof manier alsnog zeer waardevolle vergaart.

First-party data verzamelen

Third-party cookies zijn de laatste jaren essentieel geworden voor het samenstellen van klantprofielen. Maar het spreekt voor zich dat je als bedrijf met eigen data een nog veel accurater klantprofiel kunt creëren. Er kan dan ook wel gesteld worden dat first-party data niet slechts een alternatief zijn voor third-party, maar zelfs veel waardevoller.

Heb je als online marketeer de alternatieven voor third-party cookies tot nu toe steeds uitgesteld? Wacht niet nog langer, maar onderzoek de mogelijkheden van een eigen portaal. Als je nu al begint met het creëren van een alternatief dat zelfs beter is dan het origineel, ben je optimaal voorbereid op een toekomst zonder cookies.