Skip to main content

Sinds corona zijn er veel meer bedrijven die webinars organiseren. En dan gaat er weleens iets mis. Wil je grote blunders voorkomen? Dit zijn de elf zaken die je écht moet vermijden volgens onze webinarexpert Cindy Ottenhoff.

1. Onduidelijk onderwerp

‘Een te algemeen onderwerp is echt een risico. Het gevaar is dat er deelnemers op af komen die je misschien niet wilt aanspreken of dat de boodschap tijdens het webinar niet duidelijk is. Bedenk voorafgaand aan het webinar goed wat je doel is en welke doelgroep je wilt aanspreken. Dit geeft in veel gevallen al een goede richting voor het formuleren van de titel. Voorbeeld: je wilt graag startende beleggers benaderen. Dan is een goede titel: “Webinar voor startende beleggers.” Of je wilt mensen benaderen die bijna met pensioen gaan. Dan kan de titel zijn: “Bijna met pensioen? Wat betekent dat voor u?” Het is slim om in de titel al de doelgroep te noemen, dan weten lezers direct of het voor hen bestemd is of niet.’

2. Te weinig interactie

‘Als je alleen wilt zenden, kun je net zo goed een video opnemen. De meerwaarde van een webinar is juist dat je interactie kunt hebben met je publiek. En mensen willen graag meedoen. Mijn advies is om circa één pollvraag per tien minuten in te zetten. Deze moeten natuurlijk wel waardevol zijn voor de inhoud van het webinar. Een pollvraag aan het begin van het webinar kan een mooi middel zijn om alle deelnemers direct bij het verhaal te betrekken.

Daarnaast biedt de live chatfunctie ook de mogelijkheid om gedurende het hele webinar vragen voor te leggen aan de experts in de studio. Mijn advies is om altijd een paar vragen voorbereid te hebben om de interactie op gang te brengen, voor het geval dat er niet direct vragen uit het publiek komen.’

3. Langer doorgaan dan afgesproken

‘Hou bij het webinar altijd de duur aan die is gecommuniceerd met de deelnemers. Langer doorgaan dan aangegeven zorgt ervoor dat deelnemers afhaken. De waardevolle call-to-action of enquête op het eind van het webinar missen ze dan en dat is natuurlijk zonde!

Aangezien een webinar niet alleen zenden is maar je ook veel interactie hebt met de deelnemers, adviseren wij bij een webinar van één uur 45 minuten inhoud en 15 minuten tijd voor de interactie.’

4. Geen goede voorbereiding

‘Heb je geen ervaring met het presenteren van een webinar of voor een camera staan? Zorg dat je je goed voorbereidt. Presenteer je het webinar met meerdere sprekers?Zorg dan dat de verhaallijnen mooi op elkaar aansluiten en dat iedereen voldoende rekening houdt met de interactie gedurende het webinar.

Onze sprekerstraining kan enorm helpen om het webinar goed voor te bereiden. Tijdens de training geven wij tips & tricks voor het presenteren en het gebruik van de interactiemogelijkheden. Onze ervaring leert dat de training erg goede resultaten oplevert.

Ons advies is om circa vier weken van tevoren te beginnen met het bepalen van de rode draad van het verhaal. Bepaal van tevoren goed wat het doel is van dit webinar en neem dit mee in de voorbereiding. Vervolgens kun je gaan finetunen.

5. Te veel een verkooppraatje

‘Een webinar is geen Tell-Sell. Als het te commercieel wordt, haken mensen af. Ze zijn op zoek naar echte informatie en ze zouden het webinar heus niet kijken als ze geen sympathie hadden voor je merk. Het komt veel prettiger over als het niet te pusherig is. Wel raad ik altijd aan om aan het einde van het webinar een call to action te plaatsen. Als mensen interesse hebben, willen ze graag met je door. Houd de call to action luchtig, bijvoorbeeld: “Is dit waardevol voor je? Wil je meer weten? Je kunt nu gratis een kennismakingsgesprek inboeken via deze link.” Dus houd het sympathiek.’

Als het webinar bijdraagt aan het behalen van accreditatiepunten, dan is het belangrijk dit te communiceren aan de deelnemers in de uitnodiging. Hierin kunnen, indien akkoord, ook de accreditatie-eisen vermeld worden. De kans dat deelnemers het webinar tot het einde volgen, neemt aanzienlijk toe. Deelnemers zullen het afkijken van het webinar dan nog serieuzer nemen.

6. Te weinig aan promotie doen

‘Tijdens de evaluatie zeggen bedrijven soms: “We hadden toch meer deelnemers verwacht.” Als ik dan vraag naar de promotie, dan zeggen ze: “We hebben de aankondiging één keer meegenomen in een nieuwsbrief.” Dat is simpelweg te weinig. Mensen moeten bijna altijd een bericht meerdere keren zien voordat ze overstag gaan. Mijn advies is om minimaal twee weken voorafgaand aan het webinar de eerste uitnodiging te versturen en in aanloop naar het webinar toe nog twee herinneringen. Het versturen van de laatste reminder op de dag van het webinar of één dag ervoor werkt erg goed.’

10 bezorgde gezichten

7. Kledingkeuze die niet bij je past

‘In mijn ervaring zijn mensen eerder overdressed dan underdressed. Ineens dragen ze een stropdas, terwijl ze dat anders nooit doen. Je uitstraling moet passen bij wie je bent, het moet geen act worden. Dus als je altijd een spijkerbroek draagt, doe dat dan ook in de studio. Dan ben je veel herkenbaarder voor potentiële klanten en communiceer je authentiek.’

8. Niet de juiste spreker/gespreksleider

‘Het is voor iedereen prettig als de spreker het leuk vindt om te presenteren: voor de spreker zelf, maar ook voor de kijker. Spreken is niet iets om te onderschatten, je moet ondertussen best veel doen: chat, poll, presenteren, tijd bijhouden. Dat valt niet altijd mee. Het inhuren van een professionele gespreksleider kan bijdragen om de experts meer op hun gemak te laten voelen,, belangrijke taken uit handen te nemen en het gesprek vakkundig te leiden en samen te vatten.’

9. Nalaten data te verzamelen

‘Een webinar is hét moment om waardevolle data te verzamelen over je deelnemers. Ik zie dat veel bedrijven huiverig zijn om dit te doen. Kan ik dat wel vragen? En vraag ik niet te veel? Nee, zeg ik altijd, juist doen! Omdat deelnemers anoniem zijn, geven ze veel prijs. Het is een kans om daar gebruik van te maken. Zou je bijvoorbeeld overstappen naar een andere bank? Dat is echt een hele legitieme vraag. Houd in het achterhoofd dat wanneer een kijker interesse heeft in je product, deze ook open staat om informatie prijs te geven over zichzelf.

Er zijn meerdere momenten tijdens een webinar waarbij je data kan verzamelen, dus het hoeft niet allemaal in één keer. Denk aan het registratieformulier, de pollvragen, de call-to-action gedurende het webinar of de enquête na afloop. Al deze functionaliteiten bieden de mogelijkheid om een mooi profiel te schetsen van een deelnemer.

10. Een slechte presentatie

‘Als je presentatie veel te druk is, het logo steeds ergens anders staat, er geen duidelijke verhaallijn is: dan overweldig je de kijker. Hou het dus simpel. De presentatie is echt een aanvulling op je webinar. Laat de presentatie eventueel maken door iemand die dat vaker doet. Zet niet te veel tekst op de slides. Op die manier houd je het prettig voor de kijker.’

11. Verkeerde timing

‘Je webinar tijdens een belangrijke voetbalwedstrijd? Op Tweede Pinksterdag? Wanneer je doelgroep op een belangrijke conferentie is? Niet doen. Check alle agenda’s op mogelijke verhinderingen én andere major events. Het voorkomt veel teleurstellingen. Natuurlijk is er altijd een mogelijkheid om het webinar achteraf te bekijken, maar er gaat natuurlijk niets boven de live ervaring.’

Wil je écht
contact met je
doelgroep?

Wil je een webinar, virtueel of hybride event organiseren, of wil je meer weten over ons platform en onze studio’s? Vul het formulier in en wij komen binnen een werkdag bij je terug.

Meer weten over een van onze diensten? Wij helpen je graag.