Skip to main content

Uiteraard zet je webinars in om je boodschap met de buitenwereld te delen. Maar vergis je niet: dataverzameling voor webinars is minstens zo belangrijk. Zo niet belangrijker.

Een online seminar is een hele efficiënte en toegankelijke manier om je doelgroep te bereiken. Maar het verzamelen van informatie over deelnemers aan het webinar is net zo belangrijk als het overbrengen van de boodschap. Je slaat als het ware twee vliegen in één klap: door de juiste inzet van functionaliteiten betrek je deelnemers én vergaar je informatie over hen. Zo kun je bijvoorbeeld controleren of de boodschap goed is overgekomen door het stellen van pollvragen.

Welke data verzamelt een webinarplatform?

Werkelijk alle webinardata wordt door ons platform geregistreerd. Hierdoor is er direct na afloop van de online presentatie een schat aan informatie beschikbaar. Denk hierbij aan:

• deelnemersgegevens
• kijktijd
• antwoorden op poll- en enquêtevragen

Ook ontvang je een overzicht van de volledige chathistorie zodat je kunt teruglezen welke vragen kijkers hebben gesteld.

Goed om te weten: de dataverzameling houdt niet op bij het live webinar. Ook de terugkijkversie, oftewel de on demand versie van de presentatie, verzamelt data.

Dataverzameling voor webinars: wat kun je er mee?

Aan data heb je niets als je er vervolgens geen inzichten uithaalt. Data uit webinars kun je gebruiken om webinars verder te optimaliseren. Op wat voor soort vragen kwam er veel respons? Hoe lang bleven deelnemers kijken? Daarnaast leer je je deelnemers steeds beter kennen. Je bent in staat toekomstige marketingactiviteiten nog beter af te stemmen op de doelgroep. Het is daarom belangrijk om de data goed te analyseren, om zo te begrijpen wat de kijkers willen zeggen.

Kies voor een API-koppeling

Het handigste is natuurlijk om de data uit het webinar direct aan jullie eigen systeem toe te voegen. Bijvoorbeeld potentiële leads. Of in het geval van e-learning: de uitkomsten van toetsen. Het is gelukkig mogelijk om de verzamelde data rechtstreeks via je eigen database te laten verlopen. Daarvoor is een zogeheten API-koppeling (Application Programming Interface) nodig. Een API maakt het mogelijk dat data geheel beveiligd tussen jullie systeem en het webinarplatform wordt uitgewisseld.

Door een dergelijke koppeling te maken tussen het webinarplatform en bijvoorbeeld je Marketing Automation tool of CRM bespaar je een hoop tijd. Bovendien neem je marketeers of het salesteam veel werk uit handen.

Wil je écht
contact met je
doelgroep?

Wil je een webinar, virtueel of hybride event organiseren, of wil je meer weten over ons platform en onze studio’s? Vul het formulier in en wij komen binnen een werkdag bij je terug.

Meer weten over een van onze diensten? Wij helpen je graag.