Skip to main content

Wist je dat er zo iemand bestaat als een webinar host? Geen idee wat die doet? Host Jochem Wijers vertelt én laat zien wat hij voor, tijdens en na het webinar uitvoert.

Rol #1: gastheer

Wie bij Online Seminar een webinar houdt, weet zich in de watten gelegd. Dat betekent ook dat er een speciale host is die zorgt dat alles naadloos verloopt, ook in tijden van corona. Jochem is een van hen. ‘Voor het webinar zorg ik dat alles goed klaar staat. Technisch, dus de computers, de microfoons, de schermen. Maar ook broodjes en flesjes water zet ik klaar. Ik heet de gasten welkom als ze binnenkomen en zorg dat ze zich hier lekker op hun gemak voelen. Uiteraard hou ik daarbij anderhalve meter afstand.’

Rol #2: moderator

‘Ongeveer een uur voor het webinar gaan we altijd nog even oefenen’, vertelt Jochem. ‘We bespreken nog eens de insteek van het webinar. De regisseur gaat aan de slag met de presentator voor een generale repetitie. Ik ga aan het werk met de moderator.’ Modereren is een belangrijke taak binnen het webinar. De moderator beantwoordt alle vragen die via de chat binnenkomen. ‘Ik ben als moderator verantwoordelijk voor alle technische vragen die binnenkomen. Bijvoorbeeld als de internetverbinding van een kijker niet goed functioneert. Dan probeer ik dat op te lossen.’

De moderator van onze klant is verantwoordelijk voor het afhandelen van inhoudelijke vragen. Wanneer die op dat moment interessant zijn voor de uitzending, zet de moderator die door naar de presentator. ‘Ik leg voor de uitzending uit hoe ons dashboard werkt’, zegt Jochem. ‘Hoe je een vraag beantwoordt of een vraag doorzet naar de presentator. Sommige moderatoren zijn bang dat het erg moeilijk is, maar het valt erg mee. Bovendien blijf ik er de hele uitzending naast zitten. Dus als iemand het toch lastig vindt, kan ik direct helpen.’

Rol #3: evaluatie-verantwoordelijke

‘Na afloop komen de regisseurs, presentatoren en moderatoren direct bij elkaar’, zegt Jochem. ‘Direct na de uitzending krijgen de deelnemers een enquête in hun scherm te zien. Onze klant bepaalt de vragen die daarin staan. Meestal zijn het er zo’n tien. We krijgen dus ook al heel snel de resultaten binnen. Die bespreken we dan. Hoe vonden de deelnemers de presentator? Was het webinar waardevol? Ook krijgen we cijfers over de deelname: keken deelnemers de hele uitzending of haakten ze op een specifiek moment af? Samen analyseren we wat de reden kan zijn als er hele hoge of lage cijfers zijn. Daarna kunnen we afronden. altijd mooi, een webinar hosten!’