Skip to main content

Alleen een ‘talking head’ in beeld is vaak wat saai voor een webinar presentatie. Daarvoor duurt een webinar te lang. Het is daarom handig om meer presentatiemiddelen in te zetten. Welke werken goed en hoe pas je ze toe?

Webinar presentatie slides

Veel bedrijven kiezen voor webinar presentatie slides. Een goede keuze, want ze geven de kijker houvast en extra duiding. Maar zorg er wel voor dat die slides duidelijk zijn. Wat opvalt, is dat er vaak veel te veel tekst op de slides staat. Hierdoor ontstaat het gevaar dat een deelnemer zich niet meer focust op het verhaal, maar de tekst op de slide gaat lezen.

Dat is jammer, want de slides moeten het verhaal alleen ondersteunen. De kracht van de boodschap zit in de (gesproken) presentatie.

Houd daarom de volgende varianten in gedachten bij het maken van de presentatie slides:

• Een slide met bullet points. Gebruik niet meer dan 3 bullet points per slide. Elke bullet point moet maximaal vijf woorden hebben
• OF laat een quote zien
• OF gebruik een afbeelding die de boodschap ondersteunt

Het is een goed idee om deze varianten af te wisselen. Zo creëer je dynamiek in de presentatie.

De webinar presentator zelf

Natuurlijk, zonder een goede presentator is een webinar lastig om naar te kijken. Het goede nieuws is: presenteren kun je leren. Daarom bieden we bij Online Seminar altijd een presentatietraining aan nieuwe presentatoren aan. Niet iedereen voelt zich van nature prettig voor de camera. Maar als je eraan gewend raakt, dan gaan de meeste mensen het behoorlijk goed doen. Oefening doet heel veel, evenals een goede voorbereiding. Weet wat je gaat zeggen, wat voor vragen je kunt verwachten en hoe het webinar is opgebouwd. En wees niet te bang om fouten te maken, dat is menselijk. Geef gewoon de fout toe en ga verder.

Video in de webinar presentatie

We zien steeds meer bedrijven video’s inzetten. Vaak worden ze gebruikt om een onderwerp in te leiden of als aanvullende informatiebron in de presentatie. Let er wel op dat de video niet te lang is. Ook is het een goed idee om de presentator in beeld te houden. Daardoor ontstaat er bij de kijker geen verwarring of het webinar nog steeds doorgaat.

De extra tools

Het waardevolle van een webinar ten opzichte van een video is dat je direct met de kijker kunt communiceren. Dat kan via chat, pollvragen of een call to action. Zet die tools vooral in. Een kijker waardeert dat en voelt zich betrokken. Webinars met relatief veel interactie krijgen betere evaluatiecijfers, blijkt uit onze data. Bovendien genereren die extra tools ook belangrijke inzichten. Die kun je als bedrijf handig inzetten bij volgende webinars of in de marketing.

Ons advies is om elke 5 minuten een interactiemoment in te lassen. Dit kan een pollvraag zijn of een toets. Deelnemers vinden het leuk om om de zoveel tijd iets te moeten doen. Dit verlevendigt de presentatie en benadrukt het feit dat alles live is. Ook kan er zo voor gezorgd worden dat zo min mogelijk mensen afhaken tijdens de uitzending.