Skip to main content

Steeds meer bedrijven zetten e-learning webinars in als tool voor medewerkers of voor klanten. Maar het is nog niet zo makkelijk om goede webinars te creëren die ervoor zorgen dat studenten de cursus afmaken. Zo zet je e-learning webinars effectief in.

E-learning is aan een flinke opmars bezig, en terecht. Je voorkomt bijvoorbeeld reis- en locatiekosten. Deelnemers kunnen op hun eigen moment kijken en de opnames kunnen hergebruikt worden. Enorm efficiënt dus. Maar dat betekent wel dat je er als bedrijf voor moet zorgen dat deelnemers blijven kijken. En niet wegklikken of ondertussen mails beantwoorden. Hoe zorg je er als bedrijf voor dat je echt de aandacht vasthoudt?

Vijf tips om je e-learning webinars effectief in te zetten

Interessante, afwisselende webinars

Over het algemeen vinden mensen het minder interessant om bijvoorbeeld een uur naar een ‘talking head’ te kijken: een persoon in beeld zonder afwisseling. Mensen haken dan af. Zorg er daarom voor dat het webinar afwisselend is. Overweeg bijvoorbeeld om verschillende experts en/ of (professionele) sprekers in te zetten. Maak ook gebruik van alle webinarfunctionaliteiten, zoals pollvragen en de live chat. Wij adviseren altijd om die tijdens het webinar regelmatig in te zetten. Leg dus bijvoorbeeld interessante stellingen voor, toets de kennis of vraag om de mening van de deelnemer.

Je voorkomt ook dat een webinar saai wordt door een goede powerpointpresentatie. Hiervoor is het belangrijk dat de spreker niet de tekst van de slides gaat oplezen, maar dat de presentatie ondersteunend is aan het verhaal. Gebruik op de slides weinig tekst. Een mooi extraatje is om ze af te wisselen met animaties, video’s en foto’s.

Onderzoek dus wat bij jouw publiek past.

Spreek de doelgroep aan

Hoe specifieker het onderwerp is en hoe specifieker de doelgroep, hoe succesvoller het webinar. Het begint al met de kop. Vergelijk bijvoorbeeld: ‘Webinar over erfbelasting’ met ‘De laatste wetswijzigingen in erfbelasting voor intermediairs: dit is wat je moet weten om je klanten goed te informeren’. Bij de tweede optie voelt de doelgroep zich direct aangesproken. Dit wil je vervolgens ook door het hele webinar doorvoeren. Spreek steeds de doelgroep aan en betrek de deelnemers. Pollvragen en andere webinarfunctionaliteiten ondersteunen daarbij.

Maak de inhoud sociaal en toegankelijk

Onderzoek laat zien dat hoe socialer de e-learning is, hoe beter het aansluit. Mensen houden simpelweg niet van het gevoel er alleen voor te staan. Het helpt dus enorm als de content toegankelijk is en er veel betrokkenheid is. Laat mensen vragen stellen in de chat en vraag om hun mening in een pollvraag, stimuleer dat. Het beste is om vragen zo veel mogelijk live te beantwoorden en niet nog eens later in een community. Dat houdt kijkers erbij.

Bijkomend voordeel van interactie is dat deelnemers de informatie veel beter onthouden. Door er zelf aan bij te dragen, wordt de informatie deel van henzelf.

Op die manier verrijk je de e-learning en voelen deelnemers zich meer betrokken.

Goed werkende techniek

Deelnemers verwachten gewoon dat techniek werkt en dat een webinar op alle devices toegankelijk is. Online Seminar werkt daarom met hele robuuste techniek, die ook op bijvoorbeeld mobiele telefoons toegankelijk is. Zodat er geen haperingen optreden tijdens het webinar, chat-vragen direct beantwoord worden door het team van moderatoren achter de schermen en dat het webinar laagdrempelig te volgen is. Online Seminar faciliteert het platform op ieder device. Deelnemers kunnen dus zelf onderweg of thuis het webinar bijwonen.

Focus op evaluatie

Online Seminar heeft een aantal hele effectieve toetsingsmogelijkheden gecreëerd. Zo kun je aan deelnemers vragen alle pollvragen tijdens het webinar in te vullen. Dit zorgt ervoor dat ze met aandacht luisteren. De vraag is natuurlijk of ze de informatie ook na bijvoorbeeld twee maanden nog weten. En of ze de kennis echt toepassen. Daarom is het belangrijk om op frequente basis e-learning webinars te organiseren. Op die manier weten deelnemers je als bedrijf te vinden voor het opdoen van kennis en kun je voortborduren op webinars die je eerder hebt gedeeld. Eén webinar is geen webinar.

Als het webinar voor het behalen van accreditatiepunten is, dan is het belangrijk dit te communiceren aan de deelnemers in de uitnodiging. Hierin kunnen, indien akkoord, ook de accreditatie-eisen vermeld worden. Deelnemers zullen het afkijken van het webinar dan nog serieuzer nemen.