Skip to main content

Onlangs ging onze CEO Marthijn Pieters in gesprek met Ronnie Overgoor van 7DTV over de ontwikkelingen op het gebied van webinars en online events. Waarom zijn ze onmisbaar in de communicatiemix, hoe ziet de toekomst eruit en wat is eigenlijk de kracht van deze interactieve broadcasts?

Wie is Online Seminar? (00:55 - 03:00)

Ronnie Overgoor: Leuk dat je kijkt naar weer een nieuwe video van 7DTV en als je luistert naar de podcast, ook van harte welkom. Bij mij in de bank ondernemer Marthijn Pieters van het bedrijf Online Seminar. Welkom Marthijn. Online Seminar is een soortnaam, maar het is ook de bedrijfsnaam?

Marthijn Pieters: Zeker. Twaalf jaar geleden hebben wij die naam vastgelegd; wij dachten toen dat de naam webinar het niet ging worden en we hebben gekozen voor Online Seminar. Inmiddels is er wat voortschrijdend inzicht, maar Online Seminar dekt de lading redelijk.

Ronnie Overgoor: Ja, je ziet mensen die online webinar zeggen. Dat is wat dubbel hè?

Marthijn Pieters: Absoluut.

Ronnie Overgoor: Schets om te beginnen eens even waar het bedrijf nu staat en wat jullie nu doen.

Marthijn Pieters: Wij zijn een van origine Nederlandse onderneming. We zijn op dit moment met zo’n 50 medewerkers verdeeld over met name ons Amsterdamse hoofdkantoor, maar ook in Brussel, Madrid en Amsterdam. Dus wij zijn in Europa goed vertegenwoordigd. Ook actief op een aantal internationale markten, maar dat doen we dan met name met rondreizende teams. Heel actief op de congresmarkt; dat is op dit moment wat rustiger, maar internationaal vertegenwoordigd.

Ronnie Overgoor: En jullie maken online seminars?

Marthijn Pieters: Wij maken interactieve uitzendingen en dat noemen wij online seminars, maar de markt is booming op dit moment en er zijn denk ik wel 30 verschillende namen voor dezelfde dienst of product of inrichting van een uitzending in omloop. Dus wij proberen altijd in het kennismakingstraject met onze prospects heel duidelijk af te stemmen wat ze precies bedoelen met een online seminar. Ze hebben het dan heel vaak over een uitzending. En dan zeggen wij: dat is leuk, maar dat is niet wat wij bedoelen.

Ronnie Overgoor: Is het altijd B2B?

Marthijn Pieters: Het is B2B, B2C. Het maakt ons in de basis niet uit aan wie je iets wil uitzenden of tegen wie je praat. Alleen de voorwaarde die wij eraan verbinden is dat je ook daadwerkelijk luistert naar de 1.000 man aan de andere kant van het lijntje.

Ronnie Overgoor: Dat het interactief is.

Marthijn Pieters: Dat het altijd interactief is. Als je dat niet doet, kun je heel goed een ander medium gebruiken en dan moet je niet bij Online Seminar zijn. Althans dat vinden wij niet de toegevoegde waarde die we bieden.

De corona-boost (03:01 - 05:31)

Ronnie Overgoor: Laten we even teruggrijpen naar het afgelopen jaar, dus nu 2021. Wat een boost heeft jouw markt gehad het afgelopen jaar!

Marthijn Pieters: Ja, het is eigenlijk onnavolgbaar wat er is gebeurd. In de afgelopen acht jaar ben ik met het bedrijf regelmatig de boer op geweest, met mij een hele groep collega’s, en wij vonden dat we zelf al behoorlijk succesvol waren in de markt. Maar we hebben door corona een soort accelerator gekregen en nu snapt ineens ook de hele wereld wat dit inhoudt. Hiervoor zeiden mensen “het klinkt eigenlijk heel interessant, maar daar zijn we nog niet klaar voor” of “dat gaan we niet doen”.

Ronnie Overgoor: Ik kan een klein beetje meepraten, want ik ben presentator en dagvoorzitter van dat soort events. We hebben de laatste paar jaar nooit samengewerkt, dus het wordt nog eens tijd om dat te doen. Maar ik weet inderdaad nog dat het jaren geleden een soort exoot was. Je had congressen en je had wel iets met online, maar een online event was echt een zeldzaamheid en nu is het gemeengoed geworden.

Marthijn Pieters: Voor corona dacht men altijd dat wij het netwerken op een event wilden vervangen of dat wij allerlei dimensies uit hun fysieke bijeenkomsten wilden vervangen. En dat is helemaal niet onze insteek. Ik denk dat de afgelopen zes, zeven, acht maanden duidelijk is geworden dat de wereld er nu digitaal op een andere manier uitziet.

Ronnie Overgoor: Wanneer begon je met het bedrijf?

Marthijn Pieters: Mijn collega Martijn Monster is 12 jaar geleden alleen begonnen en zeven jaar geleden ben ik daarbij gekomen.

Ronnie Overgoor: Hoe zag die wereld er toen uit?

Marthijn Pieters: Die was er eigenlijk helemaal niet. Je had wat bedrijven die B2B video maakten en dat werd nog net niet met een VHS band door het land gereden. Hij heeft echt aan het begin gestaan met een display, met een webcam daarboven, en dan mochten er 500 mensen in. Waar die in godsnaam vandaan kwamen wist eigenlijk niemand. Dan waren we vijf minuten live en ging overal het licht uit, want het enige wat niet was geregeld, was dat het studiootje van de timer afgehaald werd bij het hoofdkantoor van ING. Dat was echt pionieren. Inmiddels is die markt zo anders en is dit een onderdeel van de communicatiemix geworden en vindt iedereen het de normaalste zaak van de wereld.

De ontwikkeling van online events (05:32 - 08:50)

Ronnie Overgoor: Wanneer begon je met het bedrijf?

Marthijn Pieters: Mijn collega Martijn Monster is 12 jaar geleden alleen begonnen en zeven jaar geleden ben ik daarbij gekomen.

Ronnie Overgoor: Hoe zag die wereld er toen uit?

Marthijn Pieters: Die was er eigenlijk helemaal niet. Je had wat bedrijven die B2B video maakten en dat werd nog net niet met een VHS band door het land gereden. Hij heeft echt aan het begin gestaan met een display, met een webcam daarboven, en dan mochten er 500 mensen in. Waar die in godsnaam vandaan kwamen wist eigenlijk niemand. Dan waren we vijf minuten live en ging overal het licht uit, want het enige wat niet was geregeld, was dat het studiootje van de timer afgehaald werd bij het hoofdkantoor van ING. Dat was echt pionieren. Inmiddels is die markt zo anders en is dit een onderdeel van de communicatiemix geworden en vindt iedereen het de normaalste zaak van de wereld.

Ronnie Overgoor: Hoe zie jij dat naar de toekomst toe bewegen? Je zit toch een soort van in de event industrie en in de communicatiehoek. Hoe zie jij de business evolueren naar de toekomst toe?

Marthijn Pieters: Richting het einde van de Covid crisis kregen wij heel vaak de vraag of nu ook alle online events gingen verdwijnen. Ik denk dat die markt eigenlijk pas aan het begin staat van de ontwikkeling. Wat je nu ziet is dat bedrijven veel meer nadenken over de kwaliteit van wat ze online aan het aanbieden zijn. En de dimensie die wij interessant vinden, is wat de return on investment op een evenement is. De hele inslag van de platformen die wij runnen met Online Seminar is eigenlijk allemaal gebaseerd op data. Wie is de kijker, wat wil de kijker en hoe communiceer je als bedrijf terug naar de kijker. Kun je de follow-up tijd na een live event verkorten; in plaats van dat het een week duurt, dat je meteen de volgende dag contact met een kijker opneemt. Wij denken dat de markt ernaar toe beweegt om dat hele model goed in te richten, en die markt is eigenlijk pas de afgelopen twee jaar rijp geworden.

Ronnie Overgoor: Sterker nog, ik denk dat we daar nog wel onze borst nat kunnen maken. Wat daar allemaal nog staat te gebeuren wil ik het zometeen met je over hebben, want ik ga toevallig binnenkort een event voorzitten wat gaat over cookies en dat lijkt mij super relevant, als het daarom gaat. Waar ik eerst benieuwd naar ben; ik las dat jullie studio’s hebben ingericht op een aantal locaties, op je eigen locatie, maar ook op een aantal A-locaties in Nederland toch?

Marthijn Pieters: Klopt.

Ronnie Overgoor: Waar?

Marthijn Pieters: Johan Cruijff ArenA, Ahoy, bij een aantal relaties op hun hoofdkantoor. Dat is de ontwikkeling van de afgelopen twee maanden; dat alle corporates tegen ons zeggen dat ze er niet mee gaan stoppen. Ze willen het in huis halen of een locatie hebben waar een bijna televisie-achtige setting gemaakt kan worden. Sinds het begin van Covid is de kwaliteit door het dak gegaan.

Ronnie Overgoor: Ja, je kunt niet meer amateuren nu. De reden waarom ik het vraag is, dat je aan de ene kant aan de facilititeiten- kant zit, want je regelt eigenlijk alles: studio, software. En aan de andere kant hoor ik bijna een bureaudirecteur die zegt: we zijn ook strategisch partner, en data is van belang. Dus ga je andere marketingtakken raken. Een oude ondernemersadviseur die ik spreek zou zeggen: “waar is de focus?”.

Marthijn Pieters: De focus in de facilitaire zaken proberen wij zo min mogelijk te hebben. Dus begrijp me goed, daar werk ik graag met partners samen. Ik kan echt niet beter een lichtplafond aanleggen dan een partij die dat al 35 jaar doet in een tv setting. Daar willen wij ons ook helemaal niet mee meten, daar werken we mee samen. Datzelfde geldt voor studioinrichting en voor het aanbrengen van sfeer op een digitaal evenement. Maar waar onze kracht zit en daar focussen wij dagelijks op is: werk de journey van de kijker goed uit. Daar proberen wij steeds beter in te faciliteren en dat is onze main focus in het hele traject.

Ronnie Overgoor: Ja, daar zit de groei van deze branche natuurlijk.

Marthijn Pieters: Absoluut.

De toekomst van cookies (08:51 - 12:35)

Ronnie Overgoor: En dan kom ik terug op dat cookie verhaal; ik hoop dat jij snapt waarom het relevant is. Third party cookies gaan verdwijnen. We hebben professioneel publiek dus we mogen wel wat kennis verwachten, maar dat heeft impact, denk ik? Kun jij dat eens kort uitleggen?

Marthijn Pieters: De impact daarvan is gigantisch, we kunnen een hele uitzending vullen met welke technieken en wat wel en niet meer mag. Maar het is eigenlijk heel simpel: straks mag er helemaal niks meer op third party gebied. Je mag nog een cookie plaatsen in de omgeving die van jou is en de data die je daarop mined is ook van jou. Het is niet de bedoeling dat je die gaat cross sellen, de GDPR steekt daar een stokje voor. Er zijn natuurlijk allerlei organisaties die zich daar wat minder goed aan houden en allerlei mechanismes gebruiken die we onwenselijk vinden. De grotere corporates die zich netjes aan de regelgeving houden, willen hun eigen portalen bouwen met hun eigen oplossingen daarin, om ook zelf, uit eerste hand, de kijkersdata te kunnen gebruiken en te kunnen inzetten.

Ronnie Overgoor: Dus first party cookies, zoals het formeel heet, wordt super belangrijk?

Marthijn Pieters: Dat is waar het om gaat.

Ronnie Overgoor: En jij zegt, dat julie oplossing is één belangrijke gateway om die data te verzamelen?

Marthijn Pieters: Je hebt heel veel webinar en online seminar oplossingen, maar wat die eigenlijk allemaal behelzen is een stukje streamingfunctionaliteit. That ’s it. Wij bouwen voor een bedrijf een portaal, geskinned in de huisstijl van die organisatie en dat voldoet helemaal aan de eisen die de organisatie eraan stelt. En alle communicatie op dit gebied: dus webinars, online seminars, podcasts, white papers, je kan het zo gek niet bedenken, alles wat in dat spectrum zit plaats je op dat portaal. Op het portaal draait een aparte database en daar wordt die data in gemined. En dan mag je er als wilt, mits natuurlijk de kijker daar zijn consent op geeft.

Ronnie Overgoor: Maar dan ben je toch ook een soort technology house?

Marthijn Pieters: Daar zit natuurlijk ook die focus waar jij net op doelt. Die technology, die data, is key in het hele proces wat wij doen. Het medium: het webinar, het online seminar of de live stream hebben wij nodig om de interactie met de kijker te kunnen opstarten. Want we hebben jou als presentator nodig om vragen aan de kijker te stellen en op die manier dat mechanisme tot stand te brengen. Daarom geloof ik ook niet in het plaatsen van content op een portaal en dan zien wat er gebeurt. Dat is wat er op dit moment ongelooflijk veel gebeurt; menig marketeer is daar al trots op en wij denken dat je die lat net vijf stapjes hoger kan leggen.

Ronnie Overgoor: Met wie concurreer je dan?

Marthijn Pieters: Op dit moment hebben we de uitdaging om ons te onderscheiden van de standaard stream partijen. Er zijn op dit moment broadcasters die zich online gaan begeven omdat het televisielandschap verandert, en die leggen met name de focus op het zenden. Dan heb je allerlei partijen in de regio Hilversum, die dat ook leuk vinden, die daar ook een historie in hebben. Maar er zijn eigenlijk weinig partijen die zo op het datamodel focussen als wij dat doen. Dus dat landschap ligt nog heel erg open en dat proberen we zo goed mogelijk te benutten.

Wat zijn online aandachtspunten? (12:36 - 15:39)

Ronnie Overgoor: Veel corporates en grote bedrijven zijn, hoewel ze misschien best een paar keer hebben geoefend, nog steeds enorm zoekende. Ik snap de breedte van de kanalen die je kan aanbieden, maar laten we inzoomen op zo’n online seminar of een online event of webinar. Een interactief gebeuren, samenzijn online. Wat zijn de kenmerken om het goed te doen? Kun je een paar dingen noemen waarop in ieder geval gelet moet worden?

Marthijn Pieters: Wat ons betreft is het altijd live, dus je moet zorgen dat de kwaliteit van je content, van je sprekers, zo fantastisch is dat je dat ook live durft te doen. En waarom moet je dat dan live doen? Omdat je op dat moment de meest echte interactie met de kijkers krijgt. Iedereen voelt aan zijn water, dat het onnatuurlijk voelt als het een vooraf opgenomen filmpje is waarin een presentator een vraag stelt en een gescript antwoord gaat geven, om vervolgens te zeggen “het Nederlandse publiek vindt x”. Het voelt onecht, laten we dat vooral niet doen. Dus het moet live zijn. Er moet heel veel interactie in een uitzending zitten, want dat levert namelijk data op waar je na afloop wat mee kunt. En de belangrijkste voorwaarde is dat je als bedrijf ook daadwerkelijk iets gaat doen met de uitkomst van je uitzending. Op dit moment worden er dagelijks, ik denk wel 50 of 100 evenementen georganiseerd door bedrijven. En morgen zeggen ze: “dat evenement was een succes en we gaan nu weer business as usual iets anders doen”. Alleen, die volgende dag begint het spel pas, want je hebt de werving gedaan, je hebt 1.000 man in je uitzending gekregen, en je hebt 100 man die hebben gezegd: “nou, Ronnie, ik wil die dienst of dat product wel van jou kopen’, of “ik wil mezelf beter maken, ik wil leren”, en er gebeurt helemaal niks. Dat verdwijnt, dat excel sheet verdwijnt nog steeds onderop de stapel.

Ronnie Overgoor: Dat gebeurt nog steeds. “Het is gelukt, het was een mooi event”.

Marthijn Pieters: Ja, en dan posten we een mooie foto van de regieset en het decor op LinkedIn en zeggen mensen “dit was een succes”.

Ronnie Overgoor: En jij zegt: “dan begint het pas”?

Marthijn Pieters: Ja, dan begint het spel pas, want op dat moment moet je eigenlijk met je cliënt of met je prospect of met je leerlingen of wie je publiek dan ook is, in gesprek en zeggen: “jij hebt wel de moeite genomen om je in te schrijven, je hebt je gegevens achtergelaten en je hebt vervolgens niet live gekeken. Waarom dan niet?”. Of “je bent na een half uur afgehaakt”. Je hebt in die uitzending allerlei informatie van jezelf prijsgegeven, maar hoe kunnen we je als bedrijf nou daadwerkelijk helpen? En als we dat als corporate wereld doen, denk ik dat je een veel beter rendement op je evenement hebt.

Ronnie Overgoor: Samengevat zeg jij: doe het live, zorg voor zoveel mogelijk interactie om data te verzamelen en om het interessant te maken,

Marthijn Pieters: Om de Zoom-moeheid te overleven.

Ronnie Overgoor: Precies, om anders te zijn. En als derde: ga met die data vanuit strategie ook iets doen en gooi het niet in een bak in de la.

Marthijn Pieters: En automatiseer het, want we hebben allemaal dat voornemen om er de volgende dag iets mee te gaan doen, alleen dan staat de volgende uitdaging alweer voor de deur en gaan we daar op focussen. Zorg dat dat geborgd is in je bedrijf. Misschien nog een belangrijke om te vermelden; er wordt op dit moment heel veel data geproduceerd. Die is ook nog allemaal on demand beschikbaar, en dan zouden deze regels allemaal niet gelden voor on demand. Dat gaat niet, maar het hele proces wat in die on demand uitzending ook plaatsvindt, dus het luisteren naar de on demand kijker, moet je goed inrichten.

Over de waarde van hybride events (15:40 - 18:55)

Ronnie Overgoor: Wat vind jij van hybride events?

Marthijn Pieters: Dat is moeilijk, met name omdat ook dit weer een soort containerbegrip is en iedere eventmanager geeft er een andere invulling aan. Ik heb de afgelopen periode heel veel platformen voorbij zien komen; dan ben jij en ben ik in een avatar veranderd en zweven wij over een beursvloer waar je of door niemand aangesproken kan worden of je helemaal geen interessante content kunt halen. Dus dat is een heel moeilijk begrip en volgens mij gaan we het komende halfjaar kennismaken met technologie waarin uitgekristalliseerd wordt wat er nou daadwerkelijk in hybride wel mogelijk is.

Ronnie Overgoor: Heb je daar al beeld bij?

Marthijn Pieters: Ik denk dat hybride alleen maar zin heeft als je het onderdeel maakt van je hele content strategie en van je hele eventstrategie. Als je dat niet doet en je blijft losse evenementen achter elkaar plannen, dan is het eigenlijk voor de bühne, en is het gewoon ter vervanging van dat evenement wat fysiek niet kan doorgaan. Ik denk dat je het dan eigenlijk gewoon beter niet kunt doen.

Ronnie Overgoor: Krijg je vaak als eerste vraag wat een online seminar eigenlijk kost?

Marthijn Pieters: Ja.

Ronnie Overgoor: Wat zeg jij dan?

Marthijn Pieters: Dat hangt er vanaf wat je wilt bereiken, en het hangt er ook vanaf wie er tegenover ons zit. Ik denk dat je een online evenement kunt organiseren van nul euro tot 100.000 euro en misschien nog wel veel gekker. Het is ook maar net hoeveel respect je voor de kijker hebt, hoeveel geld je daaraan wilt uitgeven.

Ronnie Overgoor: Dat is een mooie zeg!

Marthijn Pieters: Maar zo is het toch? Ik zat van de week met een collega te kijken naar een cosmeticamerk, die hielden een virtueel evenement en daar hadden ze twee hele vrolijke mensen voor de camera gezet, maar het is eigenlijk gewoon een belediging voor de kijkers die in zo’n uitzending zitten. Dat kan niet. De kwaliteit sluit niet aan met wat je als merk wilt uitstralen. Dus wat dat betreft hoef je dan voor het online seminars niet 10.000 euro te betalen voor de tool, maar laten we alsjeblieft een fatsoenlijke presentator voor de camera zetten. Daarmee wordt die uitzending al tien keer beter, en wordt het resultaat al hoger. Dus het is maar net qua prijs, aan welke knop zitten we te draaien.

Ronnie Overgoor: Ik kan je boodschap alleen maar beamen. Neem het serieus, doe het goed of doe het niet.

Marthijn Pieters: Dat is het ja.

Wat is de koers van Online Seminar? (18:56 - 20:33)

Ronnie Overgoor: Tot slot. Jij hebt hotelschool gedaan toch?

Marthijn Pieters: Ja.

Ronnie Overgoor: Helpt jou dat nog enigszins in wat jij nu doet?

Marthijn Pieters: De filosofie van de hotelschool is eigenlijk dat je het je cliënt altijd 100 procent naar de zin moet maken, en daarin moet je alle zintuigen van die cliënt prikkelen. En dan gaat het vervolgens nooit over de centjes maar over de totale beleving die je doormaakt. En wat wij als bedrijf proberen te doen, is eigenlijk datzelfde. Dus een cliënt moet zich bij ons op zijn gemak voelen. We willen een goede uitstraling hebben en we willen eigenlijk van A tot Z ontzorgen. Je hoeft je geen zorgen te maken over het uitsturen van honderdduizenden mailings: dat regelen wij wel voor je, zelfs tot de follow up dat jouw cliënten worden teruggebeld. Als het mij lukt, in dit leven, om in dit bedrijf te stoppen, dan word ik daar gelukkig van.

Ronnie Overgoor: En de plannen voor de komende jaren met het bedrijf Online Seminar, ben je daar bewust strategisch mee bezig?

Marthijn Pieters: Ja, daar zijn we heel bewust mee bezig. We hebben een hele grote groei meegemaakt de afgelopen twee jaar. We hebben ons op markten begeven die best wel spannend waren: we hebben een gigantische groei doorgemaakt in de internationale healthcare markt, en daar willen we nog veel verder groeien. We zijn op dit moment met private equity partijen in gesprek om te kijken hoe we verder internationaal kunnen groeien. We denken dat de markt ook voor andere doeleinden nog heel veel gaat groeien. We hebben op dit moment een nieuwe learning en development afdeling in de steigers gezet, die dus technologie gaat maken voor het trainen van medewerkers, het beter inrichten van die workflow beter inrichten. Dus ja, we zijn op meerdere borden tegelijkertijd aan het schaken, en ook hier is focus belangrijk, dus we kiezen er denk ik twee of drie uit, waar we het meeste rendement op kunnen halen en waar we zelf ook gelukkig van worden.

Ronnie Overgoor: Ik spreek je over een paar jaar graag weer eens om te kijken waar jullie dan staan met Online Seminar.

Marthijn Pieters: Dat lijkt me heel leuk.

Ronnie Overgoor: Dank je wel Martijn, dat jij mijn gast wilde zijn.

Marthijn Pieters: Het was een genoegen.

Ronnie Overgoor: En dank je wel voor het kijken naar weer een ondernemersverhaal hier op 7DTV en heb je geluisterd naar de podcast: dank je wel voor het luisteren. Zit je op YouTube te kijken en wil je nog meer van dit soort gesprekken zien, blijf dan heel even hangen, over een paar seconden twee nieuwe video ‘s. Voor nu: dank je wel. Hoi.