Zo bepaal je jouw doelgroep exact

Zo bepaal je jouw doelgroep exact

Cruciaal voor een succesvol webinar

Zomaar een webinar de ether inslingeren, is het laatste wat je wilt doen. Daarmee mis je een kans om de deelnemers te bereiken die echt waarde halen uit het webinar. Exact je doelgroep vaststellen, is daarom van cruciaal belang.

De basis voor een succesvol webinar begint met een goede doelstelling. Moet het webinar leiden tot meer zichtbaarheid onder bestaande leden of klanten? Of moet het juist nieuwe klanten werven? Of is het webinar puur educatief bedoeld voor een vaste schare aan inschrijvers?

Wil je nieuwe klanten bereiken?

Dan is het ontzettend belangrijk om ook buiten de gebaande paden klanten te werven. We hebben het weleens meegemaakt dat een bedrijf alleen deelnemers wierf met de nieuwsbrief, die werd ontvangen door bestaande klanten. Op een gegeven moment was het bedrijf teleurgesteld dat het webinar voor 90% bestaande klanten aantrok...

Als het doel van het webinar is om nieuwe klanten te trekken, dan wil je eigenlijk zo min mogelijk bestaande klanten in het webinar. Dat betekent dat je buiten de bekende vijver moet vissen om die nieuwe doelgroep te vinden. Denk bijvoorbeeld aan advertenties via Google, Facebook of LinkedIn, actieve promotie op diverse social media, display bannering, of het werven van deelnemers via een samenwerkingspartner.

Bepaal in elk geval heel duidelijk wat voor groep je wilt aanspreken. Kijk naar senioriteit, functie, type en omvang van het bedrijf. Dit helpt om de boodschap heel precies vast te stellen en ervoor te zorgen dat die de doelgroep raakt.

Maak onderscheid tussen typen deelnemers

Bestaat je doelgroep uit bestaande klanten? Dan kun je waarschijnlijk meer de diepte in gaan tijdens het webinar. Bedenk dan wel dat er ook binnen je bestaande klantengroep grote verschillen kunnen zitten. Stel, je houdt bijvoorbeeld een webinar voor beleggers. Er zit een groot verschil in kennis tussen iemand die al jaren intensief belegt en iemand die net start. Maak in je aankondiging dus heel duidelijk voor wie een webinar is bedoeld.

Less is more: richt je op de juiste deelnemer

We zien vaak dat het doel van klanten is om zo veel mogelijk deelnemers te willen bereiken. Dat is niet de strategie die wij aanbevelen: kies altijd voor zo veel mogelijk JUISTE deelnemers. Zoals bij beleggers: iemand die interesse heeft in zelf handelen met futures en die vervolgens in een webinar terechtkomt over beleggingsfondsen zal teleurgesteld zijn. En teleurgestelde deelnemers is het laatste wat je wilt. Veel liever vind je deelnemers die oprecht interesse hebben in het onderwerp. Bovendien levert dat een beter resultaat van het webinar op: hoe meer geïnteresseerde deelnemers, hoe hoger de conversie zal zijn.

Checklist

● Op zoek naar nieuwe klanten? Verbreed je horizon (adverteer of werk samen met partners)
● Let op niveauverschillen binnen je doelgroep en maak het webinar zo specifiek mogelijk
● Schrijf boodschappen die exact aansluiten bij de interesses van je doelgroep

Vorig artikel ‘Hi webinar host, wat doe je eigenlijk?’
Volgend artikel 'Het werk tijdens corona is een marathon'

Theme picker

Succesverhalen

Hoe we samen ambities waarmaken, hindernissen overkomen en resultaat boeken.


RTL Z

Hoe webinars traditionele tv versterken

Het Juridisch Loket

Slim opleiden via webinars

UMC Utrecht

Webinars als bron van medische info

UWV

Een baan vinden met hulp van webinars