Skip to main content

Hoe kun je webinars inzetten om ook voor de lange termijn klanten aan je organisatie te binden? Onze business unit manager Sjors van den Camp geeft drie redenen waarom webinars onmisbaar zijn binnen de mediamix.

Het opbouwen van een langdurige, waardevolle relatie met klanten wordt ook wel retentiemarketing genoemd. Hierdoor zijn bijvoorbeeld upsell en cross-sell op gezette tijden eenvoudiger mogelijk. Een partij als concertorganisatie Mojo doet dat goed, zegt Sjors: ‘Wekelijks brengen ze een nieuwsbrief uit. Hierin zie je video’s van bands en festivals en kun je natuurlijk ook kaartjes kopen. En vind je de ene band goed? Kijk dan vooral ook even naar deze. Zo weten ze steeds de aandacht van de doelgroep vast te houden. Ze creëren zichtbaarheid en vertrouwen.’

Dit zijn drie redenen waarom webinars een essentieel element zijn binnen de marketing- of salesmix.

1. Toenemend vertrouwen

‘Het grote voordeel van webinars blijft natuurlijk dat je direct in contact kunt zijn met je doelgroep. Real-time interactie. Neem bijvoorbeeld BNP Paribas, elke twee weken geeft beleggingsexpert Nico Bakker een webinar over beleggen. Hij is een bekende specialist en trekt een vaste community aan met gemiddeld 400 kijkers. Door de vaste frequentie wordt Bakker een bekend en vertrouwd gezicht. Dit vergroot het vertrouwen in de bank en haar producten. Heel slim dus.’

2. Waardevolle data

‘Webinars zijn een laagdrempelige manier om informatie in te winnen bij je doelgroep. Bijvoorbeeld met pollvragen tijdens de uitzending. Wanneer je gedurende een langere periode regelmatig webinars organiseert, bouw je een interessante database op met uitgebreide klantprofielen. Erg waardevol. Onze klant ING bouwde zo 10.000 klantprofielen op. Zo wisten ze precies wie er geïnteresseerd was in vermogensbeheer en wie in hypotheken. Ook konden ze goed inschatten waar ze in de “klantreis” zaten, dus of het een goed moment was om ze een aanbieding te doen. Webinars helpen zo enorm om veel specifiekere marketing te creëren. Maar ook in e-learning of in interne communicatie kun je interessante doelgroepprofielen opbouwen. Waar lopen deelnemers het meest tegenaan? Welk onderwerp vinden ze lastig of belangrijk? Juist door webinars gedurende een langere periode aan te bieden, krijg je een veel diepgaander beeld van je doelgroep.’

3. Webinars blijven inzetten

‘Een interessante casus is het UWV. Wekelijks geeft de organisatie vrijwel dezelfde vier webinars voor werkzoekenden. Bijvoorbeeld over solliciteren, of over de best practices van LinkedIn. Elke week kijken er andere baanzoekenden. Steeds krijgen ze daar weer meer waardevolle data uit en steeds weten ze weer een nieuwe doelgroep verder te helpen.

Maar ook kun je bestaande webinars achteraf inzetten in andere marketingkanalen, bijvoorbeeld op social media of je website. Zo voorzie je webinars in een andere context steeds weer van nieuwe waarde. Een ondemandwebinar is een perfect voorbeeld van ‘de kracht van de herhaling.’