8 praktische tips voor een webinar moderator

8 praktische tips voor een webinar moderator

Ga je aan de slag als moderator bij een webinar? Doe je het voor het eerst of wil je nóg beter worden? Dit zijn 8 praktische tips van onze projectmanager Pascal Langen waarmee je zo aan de slag kunt.

Een moderator speelt een belangrijke rol tijdens het webinar. Je hebt als taak om de chat te beheren en ziet als eerste de vragen binnenkomen. Vervolgens beantwoord je de vragen en schat je in wat ermee te doen. Bijvoorbeeld doorsturen naar de presentator om ze live te beantwoorden. Met deze 8 tips maak je het voor jezelf als moderator een stuk makkelijker.

1. Bereid je voor

Pascal: ‘Wij sturen altijd 24 uur voor het webinar een e-mail naar alle moderatoren met laatste instructies en een handboek. Soms moeten moderatoren bijvoorbeeld nog extra software installeren. Dan is het handig als je dat ruim voor het webinar doet. Ook is het een goed idee om in je voorbereiding de presentatie inhoudelijk te kennen, zodat je snel vragen kunt beantwoorden tijdens het webinar.’ Pascal raadt altijd aan om 1 moderator te hebben op 50 deelnemers. ‘Er zit wel een maximum aan, zo rond de 10 moderatoren. We hebben soms webinars met 1000 deelnemers. Dan zijn 20 moderatoren niet nodig.’ Vanuit Online Seminar is er bij onze full service-webinars ook altijd een technisch moderator bij, die helpt met alle praktische zaken zoals wanneer bij een deelnemer de techniek niet goed werkt.

2. Log op tijd in

Niks is vervelender dan dat een webinar al is begonnen terwijl je je computer nog aan het opstarten bent. ‘Als moderator heb je een belangrijke rol, omdat alle vragen in eerste instantie bij jou binnenkomen. Zorg dus dat je op tijd klaar bent, ik adviseer altijd om een half uur van tevoren in te loggen. Mocht er dan iets met je computer zijn, dan heb je genoeg tijd om het probleem te verhelpen. Zo krijg je geen stress.’

3. Schrijf een welkomsttekst

‘Zorg ervoor dat minimaal één moderator een welkomstbericht stuurt naar alle deelnemers bij aanvang van het webinar. Wij sturen ook een bericht uit, dat wij de technische vragen beantwoorden. Deelnemers moeten vaak even over de streep getrokken worden om actief mee te doen. Een welkomsttekst doet wonderen.’

4. Maak een antwoordenlijst

‘Zijn er vragen die je kunt verwachten? Schrijf dan van tevoren al de antwoorden op. Het kost wat extra tijd in de voorbereiding, maar het betaalt zich zeker uit. Je hebt dan ook de tijd om ze kort en bondig te formuleren; antwoorden in de chat mogen echt korter dan in een gewone mail. Hierdoor is het voor jou tijdens het webinar veel rustiger.’ Online Seminar heeft de mogelijkheid om alle antwoorden in een antwoordenlijst te zetten. Hierdoor kun je vragen veel sneller afhandelen. ‘Dat is bij drukke webinars geen overbodige luxe!’

5. Maak antwoorden persoonlijk

‘Door iemand persoonlijk te begroeten, geef je iemand een goed gevoel. Stelt bijvoorbeeld Martine een vraag, begin het antwoord dan met “Beste Martine”. Eindig een bericht ook altijd door te groeten en geef dan je eigen naam.’

6. Stuur vragen door naar de spreker als er tijd en ruimte is om ze te beantwoorden

‘Het maakt een webinar veel interactiever als de presentator live vragen beantwoordt. Wanneer er tijd en ruimte is, raden wij altijd aan om relevante vragen tijdens het webinar te beantwoorden.’ Uiteraard leent niet elke vraag zich ervoor om tijdens het webinar opgepakt te worden. ‘Als het iets technisch is, of als de vraag al is gesteld. Die pak je dan achter de schermen op met de vragensteller. Meestal is er aan het einde van het webinar sowieso een kwartier om vragen te beantwoorden.’

7. Wees eerlijk als je een antwoord niet weet

‘Deelnemers vinden het altijd fijn om zo snel mogelijk antwoord te krijgen. Reageer dus zo snel mogelijk. Soms weet je zelf het antwoord niet, of kost het veel tijd om het te beantwoorden. Zeg dan eerlijk dat je het even moet uitzoeken en dat je erop terugkomt, uiteraard nog steeds het liefst zo snel mogelijk. Negeer zo’n lastige vraag niet, dat is vervelend voor degene die hem stelt.’

8. Bereid een aantal vragen voor

‘Soms komen er geen vragen binnen, wat jammer is voor de interactie tijdens het webinar. Ik adviseer daarom altijd om voor de zekerheid een aantal vragen voor te bereiden. Dan kan de presentator bijvoorbeeld zeggen: “Wij krijgen regelmatig vragen over...”, waarna hij vertelt wat voor vragen dat zijn. Op die manier trek je deelnemers toch vaak over de streep om wél een vraag te stellen.’

 

 

 

 

Wil je meer weten?

 

Neem contact met ons op

Pascal Langen
+31208457405
pascal@onlineseminar.nl

 

Vorig artikel Dit is hoe je de juiste studio voor jouw webinar kiest
Volgend artikel Wat jij eraan hebt dat wij ISO-gecertificeerd zijn

Theme picker

Succesverhalen

Hoe we samen ambities waarmaken, hindernissen overkomen en resultaat boeken.


RTL Z

Hoe webinars traditionele tv versterken

Het Juridisch Loket

Slim opleiden via webinars

UMC Utrecht

Webinars als bron van medische info

UWV

Een baan vinden met hulp van webinars

Bereik je doelgroep op afstand

Virtual Events


Meer informatie

Investor Relations Broadcasts


Meer informatie