Skip to main content

Kennisplatforms zijn in opkomst binnen de farmaceutische industrie. Wat zijn de belangrijkste trends? Hoe vergroten deze platforms de thought leadership van de betrokken bedrijven? En wat zijn de belangrijkste succesfactoren om een relevant platform te bouwen? Als je bedrijf een kennisplatform heeft of overweegt, dan is dit wat je moet weten.

Binnen de gezondheidszorg is er een toenemende vraag naar digitale informatie. Zoals onderzoek van adviesbureau Across Health aantoont, gaapt er een kloof tussen de kennisbehoefte van artsen als het gaat om online informatie en wat er daadwerkelijk wordt aangeboden door de farmaceutische industrie. Across Health noemt dit de digitale kloof. Vooral op het gebied van onderwijsinformatie is de kloof erg groot: 60% van de artsen geeft de voorkeur aan online informatie, terwijl slechts 15% van de onderwijsinformatie op deze manier wordt aangeboden.

De waarde van kennisplatforms

Kennisplatforms zijn een interessante manier om die leemte op te vullen. Kennisplatforms bieden onafhankelijke, diverse informatie die relevant is voor het vakgebied van een specialist. Ze dienen als een vorm van vaktijdschrift, met gespecialiseerde informatie over een niche-thema, bijvoorbeeld over oncologie. Om het idee van bevooroordeelde informatie te vermijden, worden veel van de kennisplatforms momenteel gemanaged door medische uitgevers. Of de farmaceutische industrie faciliteert een platform, bijvoorbeeld tijdens medische seminars. Maar het is een goed idee om te overwegen om als farmaceutisch bedrijf een kennisplatform te creëren rond niche thema’s.

Hoe een kennisplatform thought leadership creëert

Een kennisplatform vereist wel een investering, erkent Sjors van den Camp, business unit manager bij Online Seminar. ‘Het moet worden gebouwd, onderhouden en gepromoot. Maar bedrijven die al een high-end platform bieden, plukken daar de vruchten van. Je wordt beschouwd als een thought leader binnen de branche. Het is daarmee een van de meest duurzame manieren binnen het online landschap om een merk op te bouwen en het publiek te betrekken. Plus, het is een leven lang leren op zijn best.’

Toegang tot de gegevens

Maar er is meer. ‘Wanneer je je eigen platform creëert in plaats van content aanbiedt aan anderen, heb je gedetailleerde gegevens over je publiek. Een bezoeker heeft meestal een account, wat betekent dat je elke stap op het platform kunt volgen. Het betekent ook dat je weet in welke onderwerpen je doelgroep het meest geïnteresseerd is en welk type content populair is’, zegt Van den Camp. En die informatie kun je slim inzetten in andere onderdelen van het bedrijf.

Een ander aspect dat niet vaak aan bod komt, zegt Van den Camp, is dat kennisplatforms het werk voor verkopers vereenvoudigen. ‘Met een platform krijg je zoveel waardevolle informatie over zorgprofessionals en hun interesses die salesteams in hun dagelijkse praktijk kunnen gebruiken. Bovendien zijn kennisplatforms in staat om professionals te bereiken die geen seminars bijwonen. Dat betekent dat als je het goed doet, je de werkdruk voor salesteam kunt verminderen. Als je in staat bent om belangrijke opinieleiders binnen de branche op je platform te krijgen, bijvoorbeeld door het geven van een webinar, ben je bovendien verzekerd van bezoekers.’

Wat maakt een kennisplatform tot een succes?

Om een kennisplatform succesvol te maken, is het cruciaal om het te behandelen als een onafhankelijk nieuwsmedium of vaktijdschrift. Het vraagt evenveel aandacht: regelmatige, liefst dagelijkse updates; high-end, onafhankelijke content en een verscheidenheid aan onderwerpen die worden aangeboden als video’s, artikelen en webinars. ‘Deze factoren bepalen echt of een platform het go-to channel wordt voor professionals in de gezondheidszorg’, aldus Van den Camp. En dat is wat je uiteindelijk wilt: dé informatiebron voor je doelgroep zijn.

Webinars binnen een kennisplatform

Webinars zijn in dat opzicht een van de meest fascinerende tools binnen een kennisplatform, zegt Van den Camp. Ze bieden de mogelijkheid om echt met je publiek in contact te komen. Een webinar biedt de kans om kennis te delen die normaal gesproken onbereikbaar is, en ze creëren waardevolle gegevens. We zullen in de toekomst nog veel meer kennisplatforms zien, schat Van den Camp. ‘Als je het goed doet, zijn kennisplatforms de beste manier om online in contact te komen met je doelgroep en direct toegang te hebben tot data.’