ICT-dienstverlener DataByte zet webinars in om zich te profileren als kennispartner en om leads te genereren. In een eerste webinar in samenwerking met Online Seminar lukte dat erg goed. Dat kwam mede door een interessante uitkomst: webinars verlagen de drempel voor deelname aan evenementen.
Op 18 maart vond DataByte’s eerste webinar in samenwerking met Online Seminar plaats, over cybercriminaliteit. ‘Dit was niet ons eerste webinar ooit’, vertelt Daniëlle van Neerbos, event coördinator bij DataByte. ‘Al een aantal keer organiseerden we webinars waarbij we alles zelf regelden. Het kostte me toen veel tijd en binnen het technische gedeelte voel ik mij minder thuis. Omdat we een ICT-dienstverlener zijn, is juist de techniek natuurlijk belangrijk bij een online event.’ De dienstverlening van Online Seminar nam dit gedeelte geheel voor DataByte uit handen. ‘Ik zag de webinars van Online Seminar en vond ze er erg professioneel uitzien, bijna als een tv-uitzending. Die professionele uitstraling past ook bij ons bedrijf.’
Meerwaarde van webinars
Voor Daniëlle zijn het nut en de meerwaarde van webinars duidelijk: ‘We creëren zo nieuwe content, uiteraard bieden ze een kans om leads te genereren en we profileren ons als kennispartner. Wij willen laten zien hoe ICT bijdraagt aan het behalen van bedrijfsdoelstellingen.’ Webinars zijn een goede manier om dieper in te gaan op belangrijke thema’s, vindt ze. ‘We wilden daarom zeker doorgaan met webinars geven – maar dan wel in een professionelere uitvoering.’
“Ik zag de webinars van Online Seminar en vond ze er erg professioneel uitzien, bijna als een tv-uitzending. Die professionele uitstraling past ook bij ons bedrijf.”
Daniëlle van Neerbos, event coördinator bij DataByte
Geen stress op eventdag
Voor het eerste webinar had DataByte een interne host uitgenodigd, een security-expert van buiten de organisatie en een klant die vanuit de praktijk sprak. ‘Online Seminar heeft ons erg goed geholpen, van de voorbereiding tot de evaluatie. Business development manager Léon van der Bijl liet mij eerst het platform in detail zien. Dat was heel fijn, ook om mijn collega’s intern te overtuigen. Ik kon hierdoor goed uitleggen hoe het webinar zou gaan. Daarna kreeg ik stappenplannen en alle documentatie die ik nodig had, waardoor ik gestructureerd kon werken. Op de eventdag zelf was alles helemaal onder controle, er was geen enkele stress.’
Doelstellingen webinar
DataByte had als doel gesteld om 20 aanmeldingen te genereren. Voor de promotie van het webinar zette het bedrijf de nieuwsbrief en social media in. Ook publiceerden ze een whitepaper over het onderwerp cybersecurity die kon worden gedownload. Geïnteresseerden ontvingen vervolgens een uitnodiging voor het webinar. ‘Het aantal aanmeldingen was boven verwachting. We hadden er 41, van wie er 30 daadwerkelijk deelnamen. Daaruit zijn 9 klantafspraken gevolgd. We waren dus erg tevreden over het resultaat.’
Webinars verlagen de drempel
Daniëlle merkt dat de drempel lager ligt om mee te doen aan een webinar dan om naar een fysiek evenement te komen. ‘Het is voor veel mensen toch lastig om zo’n event in de agenda te passen. Een uur naar een webinar kijken is dan vaak makkelijker.’ Elk kwartaal houdt DataByte een campagne rond een bepaald thema, zoals cybercriminaliteit. ‘Webinars worden een standaard onderdeel van deze campagnes. Ons doel voor een volgende editie is om nog meer new business te genereren. Dit eerste webinar was een goede start.’