Zorgstudenten werven via webinars: zo doe je dat

Stichting Laurens

Laurens, de grootste zorgorganisatie van Rotterdam en omstreken, werft sinds dit jaar ook studenten via webinars. Het eerste webinar smaakte naar meer. ‘We kunnen zo in één keer aan een grotere groep ons verhaal vertellen.’

Laurens werkt in Rotterdam, Barendrecht en Lansingerland in drie domeinen: verpleeghuizen, thuiszorg en revalidatie & palliatieve zorg. De Rotterdamse organisatie heeft ruim 10.000 medewerkers. Daarvan zijn er 6.000 vaste medewerkers, 3.000 vrijwilligers en zo’n 1.400 studenten. Die studenten werken terwijl ze hun opleiding doen, bijvoorbeeld helpende, verzorgende-IG en MBO- of HBO verpleegkunde. Ze komen dus in dienst van Laurens en krijgen een salaris uitbetaald.

Minder publiek bij open dagen

Hoewel personeel over het algemeen schaars is, zijn er toch veel mensen die een (vervolg)opleiding of carrièreswitch naar de zorg overwegen. ‘Maar mede door corona werden onze open dagen de afgelopen tijd niet zo goed bezocht, terwijl er wel interesse is’, zegt Irene Disveld, campusrecruiter van Laurens. ‘Daarom besloten we vrij last minute om te kiezen voor een webinar in plaats van een open dag.’

In één keer je verhaal vertellen

Het webinar werd erg gewaardeerd door de deelnemers. ‘We hebben hun verteld over de verschillende opleidingen die we aanbieden en via de chat konden deelnemers vragen stellen.’ Voor de organisatie was het een groot voordeel dat het risico op een lage opkomst minder groot is dan bij een live event. ‘Ook is het bereik groter en kunnen we ons hele verhaal in één keer aan een grotere groep vertellen. Dat is toch anders op een open dag, waar je een heel aantal keer hetzelfde verhaal vertelt en het risico bestaat dat je niet iedereen te woord kunt staan wanneer het druk is.’ Aan het eind van het webinar ontvangt elke deelnemer een naslagwerk met alle informatie over de opleidingen. Voor de deelnemers zijn er meer voordelen. ‘Ze hoeven niet te reizen en ze kunnen er anoniemer bij zijn, wat de drempel om daadwerkelijk aanwezig te zijn kan verlagen. Veel mensen vinden dat toch erg prettig’, zegt Irene.

Studio-ervaring

Irene vond de service van Online Seminar zowel in de voorbereidingen naar het webinar als tijdens het webinar ‘heel erg goed’. ‘Er was altijd iemand die we konden bellen, een wijziging op de landingspagina werd bijvoorbeeld nog dezelfde dag doorgevoerd.‘ De studio was in Ahoy. ‘Het voelde zó professioneel, zó tv-achtig, we werden er bijna zenuwachtig van! En we werden er goed en vriendelijk begeleid.’ De data die Laurens achteraf heeft ontvangen over bijvoorbeeld het aantal deelnemers en hun waardering voor de inhoud en sprekers komen goed van pas: ‘Daarmee kunnen we de komende webinars verder optimaliseren.’

Aan het eind van het webinar ontvangt elke deelnemer een naslagwerk met alle informatie over de opleidingen. Voor de deelnemers zijn er meer voordelen. ‘Ze hoeven niet te reizen en ze kunnen er anoniemer bij zijn, wat de drempel om daadwerkelijk aanwezig te zijn kan verlagen. Veel mensen vinden dat toch erg prettig’, zegt Irene.

Meer partijen aanhaken

Bij een volgend webinar is Irene van plan om meer partijen aan te haken, om zo het bereik nog verder te vergroten. Daarnaast zijn webinars wellicht nog interessant voor andere doelgroepen. ‘Tegelijkertijd geloven we in de combinatie van fysieke ontmoetingen. Het blijft een praktisch beroep, dus het is ook goed om de omgeving te zien waar je komt te werken. Maar we gaan webinars er zeker in houden!’

Medewerker

Wil je meer weten?

Neem contact met ons op

Jasper Poot
+31 (0)633786982
jasper.poot@onlineseminar.nl

Succesverhalen

We zijn trots op onze klanten. Als we aan hen vragen waarom ze graag met ons werken, zeggen ze drie dingen: de aandacht die jullie geven is fantastisch, het webinarplatform is state-of-the-art en de data zijn enorm rijk. Dit zijn hun verhalen.

Wil je écht
contact met je
doelgroep?

Wil je een webinar, virtueel of hybride event organiseren, of wil je meer weten over ons platform en onze studio’s? Vul het formulier in en wij komen binnen een werkdag bij je terug.

Meer weten over een van onze diensten? Wij helpen je graag.